Barbara GIZA
Piotr ZWIERZCHOWSKI
redakcja naukowa
tom 4 linii Polscy Krytycy Filmowi
Maria Kornatowska perfekcyjnie czuła ducha czasu, wychwytywała zmiany społeczne i obyczajowe, doskonale orientowała się we współczesnym życiu artystycznym,głównie wierzyła w kino, w jego magię i sztukę obrazu. Szukała w nim niejednoznaczności, nieoczywistości, tego, co ukryte. O niektórych filmach opowiadała, odsłaniała ich znaczenia, wychwytywała konteksty, budujeła ich sensy, te najważniejsze (jak Federica Felliniego i Wojciecha Jerzego Hasa, jej dwóch pokaźnych filmowych miłości) były dla niej towarzyszami podróży w wędrówce przez kulturę, obraz i tajemnicę. Skupiamy się zaledwie na kilku tematach, motywach przewodnich jej twórczości, które jednak pozwalają pokazać wnikliwość interpretacyjną, zanurzenie w kulturze, kunszt pisarski, nie tylko krytycznofilmową osobowość. Maria Kornatowska oferowała czytelnikowi fason i nieoczywistość spojrzenia. Bezbłędnie odczytywała światy kulturowych znaczeń, także je kreujeła. Miała wszystkie te parametry, które sprawiają, iż krytyk staje się autorem, kimś, kto tworzy świat równie jak artysta.
Kolejne tomy serii dotyczyć będą innych ważnych dla polskiej krytyki filmowej postaci, m.in. Jerzego Płażewskiego, Bolesława Michałka, Krzysztofa Teodora Toeplitza, Zygmunta Kałużyńskiego. Zamiarem redaktorów jest naszkicowanie obrazu krytyki i zrekonstruowanie roli, jaką niegdyś odgrywała. Być może okaże się to {pomocn|przydatn)e dla podjęcia dyskusji o specyfice, funkcji, a nawet zasadności istnienia krytyki filmowej w dzisiejszej rzeczywistości.
W tomie publikują:
Barbara Giza, Alicja Helman, Annette Insdorf, Karol Jachymek, Małgorzata Jakubowska, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Anna Osmólska-Mętrak, Agnieszka Polanowska, Małgorzata Radkiewicz, Grażyna Stachówna, Monika Talarczyk, Piotr Zwierzchowski.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Maria kornatowska. polscy krytycy filmowi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.