Nie będzie przesadą stwierdzenie, że religia stanowi niezwykle niechciany temat nauk o polityce. Już w początkach XX wieku Vilfredo Pareto uznawał w imię nauki teorie metafizyczne za „derywacje", twierdząc, że „wiara w „prawa naturalne", w „sprawiedliwość", czy „prawo" jest rodzajem przesądu lub uprzedzenia. Nie są to
bowiem pojęcia naukowe, a zatem żadne z nich nie może być naukowo wywiedzione, nie daje się racjonalnie bronić, żadne nie jest ani prawdą, ani fałszem" [Hallowell 1993, s. 12]. Jego myślenie wywodziło się z typowego dla przełomu XIX i XX wieku rozumienia naukowości, do którego nawiązywały nauki o polityce. Wedle tego ujęcia, wszelkie nauki społeczne „miały się opierać jedynie na racjonalnych, empirycznie weryfikowalnych stwierdzeniach i na gruncie tego założenia poznawać i wyjaśniać zjawiska społeczne i przejawy porządku" [Böckenförde 2005, s. 301]. W rezultacie, politologia u progu swego powstania odsunęła od siebie pytanie o Boga, stając się, „nauką ateistyczną we właściwym znaczeniu" [tamże]. Sprzyjającym kontekstem takiej orientacji politologii, dodajmy, było nowożytne rozumienie polityczności, „wewnętrznie związane z głęboko posuniętym rozdziałem polityki i moralności" [Schwaabe 2010, s. 107]. Od strony teoretycznej uzasadniało ono traktowanie religii za czynnik bez pokaźniejszego znaczenia dla naukowej analizy cyklów politycznych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Religia i polityka. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.