Ale dziwacto! Czy to już skończone$961 A może wisi do góry nogami$962 Czemu to takie nieostre$963 Kim są ludzie na obrazie$964 Po co te wszystkie owoce$965 Czy artyści ściągają od siebie$966 Dlaczego w galerii muszę być cicho$967 Czy by oglądać obrazy, trzeba być mądrym$968 Moja młodsza siostra namalowałaby to lepiej!
Czy te wypowiedzi wydają się Wam znajome$969 zagadkowe$970 A może podchwytliwe lub po prostu zabawne$971 Albo wręcz paradoksalne! Jakiekolwiek skojarzenia i emocje powodują, w pełni odpowiadają charakterowi książki Dlaczego sztuka pełna jest golasów$972 I inne ważne pytania.
Głębokie i szczere zainteresowanie, jakie dzieci, najmłodsi odbiorcy kultury, żywią dla dzieł sztuki, dostarczyło Susie Hodge bodźca do stworzenia tego tomu. Autorka - historyk sztuki, artystka i wykładowczyni - od lat popularyzuje wiedzę o artystach i ich dziełach, od malowideł zdobiących egipskie grobowce po współczesny design.
rewelacyjnie wie,nawet kilkulatka można oswoić z arcydziełem. Dzięki kreatywnemu podejściu potrafi zaangażować śladowego czytelnika i sprowokować go, a zarazem ośmielić do stawiania pytań i samodzielnego rozumienia obrazów, rzeźb, instalacji czy abstrakcyjnych wzorów sztuki aborygeńskiej.
I choć w konwencjonalnych syntezach o największą uwagę czytelników ubiegają się dzieła sztuki dawnej, wielkim atutem książki jest to, że uwzględnia także sztukę współczesną. W tomie obejrzymy zarówno malowidła naskalne (petroglify nazywane są tu pieszczotliwie patyczakami!), jak i graffiti Banksy'ego.
Autorka nie ogranicza się przy tym do opowiadania o nastroju czy wymowie dzieł, o ich orientacji stylistycznej, lecz skupia się w dodatku na technice ich wykonania i na tym, jak odebrała je współczesna publiczność.
Uczy także tego, że obraz za każdym razem opowiada o czyimś życiu i o epoce, w której powstał. Susie Hodge włącza niedużych czytelników w swoją opowieść, stawiając ich nie tylko w pozycji odbiorcy, lecz także nadawcy:,,Jak się czujecie, gdy patrzycie na ten obraz Bridget Riley$973 Czy on się rusza, czy może wy$974",,,Jak sądzicie, o czym myśli tak kobieta$975",,,Jeżeli obraz nie ma demonstrujeć niczego potężnego, to czy ma on w ogóle górę i dół",,,Czy możecie sobie wyobrazić, jak ten obraz mógłby brzmieć$976".
Sztuka jest rzeczą wielką, a przy tym bardzo skomplikowaną. A czasami panuje w niej zwyczajny bałagan! Autorka próbuje pomóc dziecku odnaleźć porządek w chaosie nazwisk, epok, technik i konwencji. Podzieliła książkę na dwadzieścia dwa rozdziały tematyczne, z których każdy poświęcony jest potężnemu zagadnieniu.
Autorka objaśnia pomiędzy innymi, jak zmieniały się kanony atrakcyjna, a wraz z nimi poczucie estetyki; jak artyści radzili sobie z pokazujeniem perspektywy; w jaki sposób dzieła malarskie opowiadają historie i jak w sztukach wizualnych można przedstawić upływ czasu.
śladowy odbiorca dowiaduje się, czym jest portret i co widz może z niego wyczytać, co to znaczy, iż dzieło jest realistyczne, czym jest martwa natura, jaka jest rola sztuki współcześnie, a jak wyglądała ona w przeszłości.
Dzięki przejrzystej kompozycji, bazującej na zestawieniach dzieł sztuki z różnych epok: Vermeera obok Warhola, Fridy obok mistrzów sztuki średniowiecznej, książka wyśmienicie ukazuje, na czym polegają zmiany w sposobie prezentujenia, a równocześnie uwydatnia ciągłość kluczowych wątków w sztuce.
I tak na przykład autorka demonstruje problem ostrości i nieostrości, prowadząc czytelnika od dzieł impresjonistów, stosujących prędkie i niedokładne pociągnięcia pędzla, przez Burzę śnieżną Williama Turnera, namalowaną przy pomocy grubych warstw farby i chaotycznych plam, do ostrych jak brzytwa prac malarskich naśladujących realizm fotografii.
Główną ideą książki jest przyjazne, a zarazem ambitne wprowadzenie najmłodszych w świat sztuki. Susie Hodge kieruje do dzieci ogromną porcję wiedzy, lecz robi to w sposób dostępny i zabawny, biorąc pod uwagę ich kompetencje kulturowe.
Książkę można traktować jako rewelacyjną inspirację do pracy z dzieckiem - i z jego wyobraźnią. Warzywno-owocowy portret a la Giuseppe Arcimboldo$977 Ściana w kropki na wzór Yaoi Kusamy$978 barwny obraz namalowany przy pomocy smarftona$979 Dlaczego nie!
Próbujcie, bawcie się i eksperymentujcie. Dlaczego sztuka pełna jest golasów$980 I inne ważne pytania to wspaniała inspiracja dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, co posiadają nam do powiedzenia twórcy i ich dzieła: od migotliwych plam koloru u impresjonistów do stosu cukierków zawiniętych w sreberka, który również może być prawdziwym majstersztykiem!
Tekst pierwotnie ukazał się w,,Baby Junior" z dodatkiem specjalnym,,Twój Junior", nr 4/2016 Książka stanowi przyjazne, a jednocześnie ambitne wprowadzenie do historii sztuki dla dzieci, już od wczesnych klas szkoły podstawowej.
Książka odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące praw, którymi rządzi się sztuka. Objaśnia terminy z historii sztuki w sposób stanowczo dostępny, a zarazem merytoryczny. Pokazuje sztukę w ujęciu problemowym: od malowideł naskalnych do kubizmu, od renesansu do sztuki współczesnej.
Książka jest przeznaczona także dla rodziców chcących obudzić w dziecku zainteresowanie tematyką sztuki, poszukujących pomocy dydaktycznych. Na dodatek skorzystają z niej nauczyciele przedmiotów, takich jak plastyka czy historia sztuki w szkołach podstawowych i gimnazjach.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Dlaczego sztuka pełna jest golasów?. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.