W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyróżnić dwa okresy, oddzielone prawie piętnastoletnim milczeniem spowodowanym nieprzychylnym nastawieniem krytyki literackiej. W pierwszym, którego koniec datuje się na rok około 1840, powstały wystawione za życia pisarza i do dziś najistotniej znane komedie, takie jak Mąż i żona, Damy i huzary, Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serca, Pan Jowialski czy Zemsta. W drugim natomiast, inicjującym się około 1854 roku, Fredro napisał utwory, które pojawiły się na scenie dopiero po jego śmierci, m.in. Obfity człowiek do śladowych interesów, Świeczka zgasła, teraz. Niniejszy dobór odzwierciedla ten podział i ukazuje specyfikę obu okresów twórczych. W książce znalazły się wszystkie wymienione wyżej dzieła. We Wstępie Marian Ursel analizuje najważniejsze właściwości formalne oraz tematy Fredrowskich komedii.,,Odnoszę wrażenie, że ciągle jesteśmy jak z Fredry, z tej samej społeczności, mentalności. Nad wyraz chcemy być obywatelami świata, to tkwimy w naszym rodzimym zaścianku. Fredro pozostawił partytury brzmień naszego charakteru narodowego" (Anna Augustynowicz, reżyserka teatralna).,,Autor Zemsty zawsze lubił patrzeć na produkcje błaznów w cyrku. Jakby wiedząc, że początki teatru i początki cyrku z jednego korzenia wyrastają (...)" (Adam Grzymała-Siedlecki).,,Fredro uważał prawidłowych aktorów za współtwórców sukcesu teatralnego. W Nienawiści mężczyzn, pierwotnej redakcji Ślubów panieńskich, zanotował w tekście pobocznym:,,ten niemy monolog zostawia się talentowi aktora". Niemy monolog! Talentowi aktora! -- to mówi samo za siebie (ze Wstępu Mariana Ursela). Aleksander Fredro (1793-1876) - związany ze Lwowem, jeden z najwybitniejszych polskich komediopisarzy, sięgający w dodatku po inne formy wypowiedzi literackiej, m.in. Balladę, poemat, bajkę, przysłowie czy aforyzm. Autor pisanego w latach 1844-1846 pamiętnika Trzy po trzy, w którym zawarł wspomnienia z czasów służby w armii Księstwa Warszawskiego i w wojsku Napoleona. Tworzył w epoce zdominowanej poprzez romantyków, lecz jego dzieło nosi parametry późnego klasycyzmu. Ze względu na profesjonalne wykorzystanie języka, komizm sytuacyjny i zapadające w pamięć kreacje bohaterów jego komedie do dziś są chętnie grywane; stały się także podstawą kilku scenariuszy filmowych. Marian Ursel (1950) - profesor nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Historii Literatury Romantyzmu w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, rektor Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. Opublikował m.in. Bajkopisarstwo Aleksandra Fredry (1980), O wierszach Aleksandra Fredry (1992), Fredrowskie teatralizacje. Studia i szkice (1994), Romantyzm (2000), Aleksander Fredro. Na scenie życia i teatru (2009), Romantycy i okolice śmierci (2011).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wybór komedii. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.