Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie? Jak trzeba zorganizować trening mentalny, by miał sens? Czy efekty takiego treningu są wydatne? Czy są długotrwałe? Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję lub wydajność,dodatkowo skuteczności ogólne, w tym – inteligencję? Czy ma znaczenie, kto trenuje – jaką ma wyjściową efektywność umysłową lub poziom inteligencji? Ludzie za każdym razem marzyli o ulepszeniu samych siebie. Filozofia, nad wyraz etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, lecz też jako możliwa droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia. Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia. Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość. Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, iż zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże. Na tym tle ostatnio wyjątkowo wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego atestu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich skuteczność, coraz więcej osób i firm funduje sobie lub swym pracownikom tego rodzaju usługi. Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań,jeszcze coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne marki sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, na ogół w postaci gier komputerowych. Produkty te są z reguły reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a konkretny pakiet ćwiczeń poznawczych na ogół nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. Neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku. Nie znaczy to oczywiście, iż mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio polepszającym mózg, dane empiryczne dotyczące sprawności „neurotreningów nakazują daleko posunięty sceptycyzm. W związku z realnymi nadużyciami, a także ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o wydajność treningu poznawczego. Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy zróżnicowanych form treningu poznawczego. Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one skutecznym narzędziem upraszczania różnorodnych funkcji umysłu ludzkiego. A badając sprawność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
- Autorzy: Nęcka Edward
- Ciężar: 0,32
- Format: 16.5x23.5cm
- ISBN: 9788365731722
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 30942
- Miejscowość: SOPOT
- pojemność: 208
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Podtytuł: Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie?
- Rok wydania: 2018
- rodzaj publikacji: KS
- Wydanie: 1
- Wydawca: Smak Słowa
- Wysokość: 28
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Trening poznawczy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.