Naród w szkole. Historia i nacjonalizm w polskiej edukacji szkolnej - Wojciech Józef Burszta, Paweł Dobrosielski, Krzysztof Jaskułowski, Katarzyna Majbroda, Piotr Majewski, Michał Rauszer
Teksty zamieszczone w książce opowiadają o tym, co w podręcznikach historycznych odnajdziemy, ale także i o tym, czego w nich nie ma, a co powoduje, że edukacja historyczna w polskich szkołach jest hybrydą historii akademickiej i polityki historycznej, ze szkodą dla nich obu zresztą. Pytamy o płeć narodu, śledzimy miejsce i rolę, jaką przypisano w polskich dziejach mniejszościom narodowym i etnicznym, dociekamy źródeł przemilczeń kwestii chłopskiej, analizujemy sposoby tworzenia i perswadowania, czym jest polska tożsamość, pytamy o zbitkę Polak-katolik i jej źródła... Oddajemy głos nauczycielom i nauczycielkom tego przedmiotu, analizujemy treść kilkudziesięciu podręczników będących w stosowania na lekcjach w ostatnim trzydziestoleciu, na najnowszych kończąc. Interesują nas realia polskiej szkoły, lecz także szerszy kontekst teoretyczny i rozliczne uwikłania, z jakimi za każdym razem mierzyła się edukacja historyczna w świecie. Na pewno jednak najwięcej uwagi poświęcamy kwestii dla naszych badań podstawowej dominującej wizji narodu, jaka nieprzerwanie towarzyszy programowi edukacji historycznej i jej niepodatności na jakiekolwiek zmiany. Tym samym, jak się czytający przekonają, nasze diagnozy, rozpoznania i tezy mają charakter krytycznie uzasadnianego pesymizmu kulturowego z kręgu humanistyki podejrzeń.
Tytuł Naród w szkole Historia i nacjonalizm w polskiej.. Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788366107014 ISBN 9788366107014 Kategoria Literatura, Historia liczba stron 352 Format 14,5x20,5 cm Rok wydania 2020 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Naród w szkole historia i nacjonalizm w polskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.