Reprezentanci diaspory arabskiej byli jednymi z pierwszych cudzoziemców spoza Europy przybyłych do Polski po zakończeniu II wojny światowej, a przed 1989 rokiem - przyjeżdżali bowiem do Polski na studia w ramach bilateralnych umów pomiędzy Polską a krajami arabskimi należącymi do obozu socjalistycznego.
poprzez ponad 45 lat polscy Arabowie byli uczestnikami pomiędzy innymi transformacji Polski, etapów tworzenia polskiej polityki migracyjnej, a także podlegali stopniowo procesom integracyjnym. Diaspora ta nie doczekała się jednak do tej pory kompleksowej analizy, bo w przeciwieństwie do niektórych innych mniejszości w Polsce nie poddano jej szczegółowym badaniom.
Mam nadzieję, iż ta publikacja wypełni pewną lukę w wiedzy o tej społeczności w Polsce, jej postawach wobec transformacji Polski (której data wyznacza umowny podział na starą i nową diasporę), procesach migracyjnych, a także interakcjach z Polakami i wewnątrz samej diaspory.
Zaprezentowałem w niej także ogromną obfitość, historię, kulturę, a także współczesną specyfikę świata arabskiego, niejednokrotnie postrzeganego jako monolit. Tłem moich socjologicznych badań jest niedługi opis historii stosunków i powiązań świata i kultury arabskiej z Polską.
Diaspora arabska jest oryginalnym przykładem społeczności imigranckiej. Po pierwsze, tworzą ją typowo mężczyźni, po drugie, jest to grupa z jednej strony społecznie niewidoczna i nieznana, jednak tematyka arabska pojawia się bardzo niejednokrotnie w publicznym, głównie negatywnym, dyskursie, w kontekście zagranicznych złych wydarzeń o muzułmańsko-arabskiej genezie.
Ich negatywna percepcja przenoszona jest na polski grunt, a członkowie diaspory w Polsce postrzegani są na podstawie stereotypów i wydarzeń posiadających swoje źródło poza Polską. Pokazujem więc postawy i opinie tej społeczności między innymi na temat transformacji Polski, szeroko pojętej polityki (i)migracyjnej (integracji, tożsamości, migracji) i kwestii związanych z modelem ewentualnej wielokulturowej Polski, porównując odpowiedzi członków starej i nowej diaspory, a także Polaków i arabskich respondentów.
Opisuję też polsko-arabskie interakcje i codzienne problemy członków diaspory, warto bowiem pamiętać, że pod definicjami czy terminami typu:,,respondent",,,imigrant",,,cudzoziemiec" czy,,Arab" kryją się po prostu zwykli ludzie na za każdym razem uwięzieni w pułapce swojej etniczności.
I to o nich przede wszystkim jest ta książka. Dr Mustafa Switat - absolwent Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Historycznym w Instytucie wykorzystywanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku socjologia, z dyplomem magistra psychologii Uniwersytetu Palackého.
Autor kilkunastu artykułów o charakterze migracyjno-społecznym. Jego zainteresowania naukowe obejmują socjologię migracji, historię i procesy globalizacyjne, wielokulturowość, transfer kulturowy i psychologię kliniczną.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Społeczność arabska w polsce. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.