Autorzy ze Szwajcarii Niemiec i Polski odpowiadają m.in. Na następujące pytania - Jak wyglądała polska odmiana nacjonalizmu - Jakie formy twórczości artystycznej konstytuują autentycznie nacjonalistyczną estetykę - Czy współcześni dostrzegali jej totalitarny potencjał - Jak układały się wzajemne stosunki między nacjonalizmem a katolicyzmem - Co wzajemnie pociągało a co odstręczało od siebie polską prawicę włoskich faszystów i niemieckich narodowych socjalistów Tożsamość narodowa kryje w sobie wartości i pułapki.
Kiedy moja tożsamość staje się obiektem agresji zewnętrznej czuję iż atakowana jest moja wolność i godność. Kiedy mój język ojczysty jest dyskryminowany tradycja mego narodu jest cenzurowana prawo do szacunku dla mojej przeszłości narodowej jest poddawane represji - wtedy odczuwam że moje człowieczeństwo jest poniewierane.
Obronę swego społeczeństwa nie pozwalam nazywać nacjonalizmem. Nacjonalizmem jest wrogość czy pogardliwe lekceważenie dla tożsamości narodowej bliźniego - cudzoziemca. I nacjonalizmem jest przekonanie iż tylko mój - etniczno-religijny - pogląd na kształt duchowy mego narodu jest właściwy bowiem tylko ja posiadłem prawdę ostateczną o sekretach narodowej duszy.
Dlatego nacjonalizm odrzuca pluralizm a odmienności postrzega jako narodową zdradę czy apostazję. W imię tego schematu usuwano z kultury polskiej Gombrowicza Miłosza i Szymborską.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Estetyka dyskursu nacjonalistycznego w polsce 1926-1939. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.