Przed oddaniem do druku Medytacji o pierwszej filozofii Descartes rozsyłał kopie rękopisu, typowo za pośrednictwem o. Mersennea, wielu osobom z prośbą o opinie. Otrzymane uwagi i swoje na nie repliki oddał do druku razem z tekstem właściwym i odtąd stanowią one, jako tzw. "Zarzuty i odpowiedzi", niepodzielną część Medytacji. W wydaniu pierwszym z 1641 r. Znalazło się sześć zarzutów i odpowiedzi, w wydaniu drugim, które ukazało się w maju 1642 r., doszły jeszcze jedne, a także list Descartesa do o. Dineta. Oczywiście dyskusja nad treściami dzieła rozwijała się i w bogatej korespondencji Descartesa znajdujemy mnóstwo fragmentów polemicznych. Jednak niektóre listy są w intencji ich autorów świadomą kontynuacją dyskusji, można je więc uważać za ciąg dalszy "Zarzutów i odpowiedzi". W szczególności należą do nich listy zamieszczone w niniejszym zbiorze, który ze względów poręcznych opatrujemy tytułem "Zarzuty i odpowiedzi późniejsze". List anonimowego Hyperaspistesa jest kontynuacją "Zarzutów piątych", postawionych poprzez Pierrea Gassendiego (1592-1655), a jednocześnie zapowiada kolejne repliki Gassendiego wydane poprzez niego w dziele "Disquisitio metaphysica". Dwa listy Antoinea Arnaulda (1612-1694) stanowią dalszy ciąg "Zarzutów czwartych" jego autorstwa. Trzy listy Henryego Morea (1614-1687) nie mają wprawdzie bezpośredniego odniesienia do wcześniejszych "Zarzutów", jednak należy je uznać za swoiste dopełnienie "Zarzutów trzecich", postawionych poprzez Thomasa Hobbesa, wobec którego Henry More i jego środowisko filozoficzne pozostawało we wrogiej opozycji. (fragment Wstępu tłumacza)
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zarzuty i odpowiedzi późniejsze. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.