Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność oraz ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy entuzjastów.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku$141 Co sprawia, iż rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, by móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swoich ulubieńców$142 Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym$143 I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które charakteryzują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów$144 Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc równocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem nowatorską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów.
Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały popularne media na długie lata. "Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka genialna i zawierająca - bardzo konieczną - propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych kolekcji opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, posiadających jednak o dużo szersze wykorzystanie.
Jest ona oparta na poprawnie przypasowanej literaturze przedmiotu (na ogół obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. Nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji między publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji fanów na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji).
sugestia takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najistotniej niezbędna". Prof. Dr hab. Jerzy Szyłak, Uniwersytet Gdański Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury.
mieści kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów sympatyków kina modnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak również dla studentów oraz wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa i pokrewnych kierunków.
Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kinowe uniwersum superbohaterów. analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasz żaglewski. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.