Wyrażone w Konstytucji RP z 1997 r. I w niemieckiej ustawie stanowczej z 1949 r. Podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego są niezwykle zbliżone. Widoczne są jednak także stanowcze różnice: ustrojodawca niemiecki zrezygnował ze statuowania w ustawie stanowczej skonkretyzowanych praw socjalnych odpowiadających treściowo art. 67 i 68 Konstytucji RP, poprzestając w zasadzie na tzw. Klauzuli państwa socjalnego. Należy także podkreślić, iż o ile Konstytucja RP zarówno w części normatywnej, jak i w preambule odwołuje się do wielu wartości (np. Prawdy, sprawiedliwości, dobra, efektowna, wolności, solidarności, pomocniczości, równości), o tyle niemiecka ustawa znacząca jest w tym zakresie niezwykle wstrzemięźliwa. Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej – mimo zewnętrznego podobieństwa – występuje niemało daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są zasadniczo odmienne. Opublikowane w niniejszej książce opracowania są pokłosiem referatów wygłoszonych i omawianych podczas sympozjum poświęconego niemieckiemu i polskiemu prawu socjalnemu i konstytucyjnemu, które odbyło się 11 grudnia 2015 r. W Poznaniu. Stanowiło ono część interdyscyplinarnego projektu naukowego, organizowanego poprzez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, na temat „Sprawiedliwość w opiece zdrowotnej". Przedstawione teksty pozwalają na poznanie i porównanie konstytucyjnoprawnych wytycznych do konstruowania systemów opieki zdrowotnej sąsiadujących z sobą krajów, a tym samym dyskusję nad zasadnością i ewolucją przyjętych rozwiązań prawnych.Wyrażone w Konstytucji RP z 1997 r. I w niemieckiej ustawie zasadniczej z 1949 r. Podstawy ustroju politycznego i społeczno-gospodarczego są wyjątkowo zbliżone. Widoczne są jednak także zasadnicze różnice: ustrojodawca niemiecki zrezygnował ze statuowania w ustawie zasadniczej skonkretyzowanych praw socjalnych odpowiadających treściowo art. 67 i 68 Konstytucji RP, poprzestając w zasadzie na tzw. Klauzuli państwa socjalnego. Należy także podkreślić, iż o ile Konstytucja RP równocześnie w części normatywnej, jak i w preambule odwołuje się do wielu wartości (np. Prawdy, sprawiedliwości, dobra, błyskotliwa, wolności, solidarności, pomocniczości, równości), o tyle niemiecka ustawa stanowcza jest w tym zakresie niezwykle wstrzemięźliwa. Także gdy idzie o konstrukcję systemów opieki zdrowotnej – mimo zewnętrznego podobieństwa – występuje mnóstwo daleko idących różnic. Choć trójpodmiotowy schemat obu systemów jest podobny (uprawniony, świadczeniodawca i organizator), to rozwiązania szczegółowe są zasadniczo odmienne. Opublikowane w niniejszej książce opracowania są pokłosiem referatów wygłoszonych i omawianych podczas sympozjum poświęconego niemieckiemu i polskiemu prawu socjalnemu i konstytucyjnemu, które odbyło się 11 grudnia 2015 r. W Poznaniu. Stanowiło ono część interdyscyplinarnego projektu naukowego, organizowanego poprzez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, na temat „Sprawiedliwość w opiece zdrowotnej". Przedstawione teksty zezwalają na poznanie i porównanie konstytucyjnoprawnych wytycznych do konstruowania systemów opieki zdrowotnej sąsiadujących z sobą krajów, a tym samym dyskusję nad zasadnością i ewolucją przyjętych rozwiązań prawnych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Konstytucyjnoprawne wytyczne dla konstruowania systemów opieki zdrowotnej w Niemczech i w Polsce (E-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.