W zamyśle Redaktora Naukowego monografia ma bratać zdiagnozowany stan praktyki edukacyjnej z sugestiami zmian i modernizacji wybranych jej obszarów, wynikającymi z użycia teorii pedagogicznych.
Jej Autorzy, Członkinie i Członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (w kilku przypadkach wraz ze swymi współpracownikami) przedstawili własne rozważania w układzie: diagnoza – kierunki zmian i modernizacji – konieczne warunki realizacyjne.
rozszerzyli przy tym pole namysłu o diagnozę i perspektywy rozwoju wybranych subdyscyplin pedagogicznych. Na skutek czego powstał wielowątkowy raport zezwalający spojrzeć na pedagogikę z perspektywy teoretycznej i funkcjonalnej – za co wyrażam gorące podziękowania wszystkim Autorom (…).
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż autorskie diagnozy wybranych fragmentów rzeczywistości dotyczącej teorii pedagogicznych i praktyki edukacyjnej zostały poddane refleksji natury interdyscyplinarnej – unikalnej dla zadań realizacyjnych opartych na pogłębionej analizie stanu, a także doświadczeń (jeszcze międzynarodowych).
Dzięki takiemu podejściu otrzymaliśmy nie tylko autorskie diagnozy, które są silną stroną badań pedagogicznych, ale też autorskie pomysły na rozwiązanie zdiagnozowanych problemów, będące eksperckim głosem pedagogów.
Z Wprowadzenia Redaktora Naukowego prof. Dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego Prognozowanie przyszłości to nic innego jak planowanie społeczne, które stanowi przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych.
W rodzinie nauk społecznych, a w szczególności w pedagogice, wraz z rozwojem i postępującym zróżnicowaniem form (trendów ewolucji) życia publicznego niepomiernie wzrasta skala i rola zjawisk spontanicznych szczegółowo omawianych w literaturze przedmiotu w sferze teorii, a w znacznie mniejszym rozmiarze w obszarze ich aplikacji praktycznych.
mnóstwo bowiem jednostek i grup społecznych zostaje bezpośrednio uwikłanych w proces zdarzeń niespodzianych, których przebieg wykracza poza dotychczasowe doświadczenia ich uczestników. Proponowana przez Redaktora Naukowego tomu prof.
dra hab. Stefana M. Kwiatkowskiego idea integracji społecznej za pośrednictwem edukacji na rzecz stabilizacji powstaje w warunkach zakłóconej internalizacji norm i wartości (…). Poszczególne artykuły posiadają walor bezpośredniego zastosowania ergonomicznego.
Są one wszystkie bez wyjątku rozprawami o teoretyczno-diagnostycznym charakterze. Zasługują na uwagę osób formujących politykę społeczną i edukacyjną w naszym kraju (…). Z recenzji prof. Dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Współczesne problemy pedagogiki. w kierunku integracji teorii z praktyką. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.