Tytuł Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD Autor Iwona Palicka Język polski Wydawnictwo Borgis ISBN 978-83-66616-23-3 Rok wydania 2021 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 216 Format pdf Spis treści Podziękowania 9
Wstęp 11
1. Wprowadzenie 15
1.1. Diagnostyka Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych 16
1.1.1. Najpopularniejsze modele diagnostyczne FASD 17
1.1.2. Miejsce FASD wśród innych zaburzeń neurorozwojowych 21
1.2. Aspekty neuropsychologiczne w diagnostyce dzieci z FASD 23
1.2.1. Neuropsychologia rozwojowa 23
1.2.2. Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego u osób z FASD 28
1.2.2.1. Modele diagnostyczne dysfunkcji mózgu w FASD 28
1.2.2.2. Pojęcie zaburzeń neurorozwojowych pierwotnych i wtórnych 34
1.2.2.3. Zaburzenia strukturalne 36
1.2.2.4. Zaburzenia ergonomiczne 37
2. Założenia i cele pracy 43
3. Materiał i metody 47
3.1. Materiał 47
3.2. Metody 50
3.2.1. Ocena przy pomocy 4-Cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego dla FASD 50
3.2.1.1. Terminologia diagnostyczna stosowana w pracy 51
3.2.2. Badanie przy pomocy baterii metod oceny psychologicznej 54
3.2.2.1. Bateria IDS – Skale Inteligencji i Rozwoju 54
3.2.2.2. TSN (Test prędkiego Nazywania – wersje M i S) 60
3.2.2.3. TSD (Test Słownikowy dla Dzieci) 62
3.2.2.4. DMI-2 (Diagnoza myślenia operacyjnego), wersja 2M 63
3.2.3. Analiza statystyczna 65
4. Wyniki badań 71
4.1. Wyznaczone podgrupy kliniczne 71
4.2. Wyniki analiz statystycznych 73
4.2.1. Porównanie wyników między grupami klinicznymi FAS, PFAS, ZZF/EN, ZZF/NB a grupą kontrolną w poszczególnych obszarach 73
4.2.1.1. Wyniki badania Baterią IDS 97
4.2.1.2. Wyniki badania TSN (Testem prędkiego Nazywania) 116
4.2.1.3. Wyniki badania TSD (Testem Słownikowym dla Dzieci) 121
4.2.1.4. Wyniki badania testem DMI-2 125
4.3. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych – analiza homogeniczności 137
4.4. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych pod względem płci 148
5. Dyskusja 167
5.1. Rola oceny neuropsychologicznej w diagnozie w Modelu Waszyngtońskim 169
5.2. Trudności diagnozy neuropsychologicznej dzieci z FASD w Polsce 172
5.3. Ocena przydatności wybranych narzędzi w ustaleniu profilu neuropsychologicznego dzieci z FASD 173
5.4. Profil neuropsychologiczny dziecka z FASD 181
6. Obserwacje i wnioski 189
6.1. Obserwacje 189
6.2. Wnioski 193
7. Literatura 195
8. Skróty użyte w pracy 205
9. Spis tabel, rycin i wykresów 207
10. Streszczenie 209
11. Summary 213
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach fasd. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.