Praca socjalna, jako nauka interdyscyplinarna, czy pedagogika obligują osobę chcącą legitymować się wykształceniem wyższym do zdobywania wiedzy wkraczającej niejednokrotnie na grunt psychologii, medycyny – socjologii i innych nauk.
Badanie zjawiska Płodowego Zespołu Alkoholowego daje do tego genialną okazję. Problematyka pracy dotycząca prenatalnej ekspozycji na alkohol wyznacza temat i cel niniejszej publikacji. I tak przedmiotem rozważań uczyniono wiedzę respondentów dotyczącą skutków prenatalnej ekspozycji płodu na alkohol.
Cele związane są z poznaniem specyfiki wiedzy studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych na temat zagrożeń, jakie niesie spożywanie alkoholu,, a także FAS. Treści niniejszej pracy oscylują wokół dwóch podstawowych aspektów.
Po pierwsze poruszają problematykę alkoholizowania się części społeczeństwa, w tym przypadku młodzieży oraz pań w wieku prokreacyjnym, po drugie analizują dostępną wiedzę na temat Płodowego Zespołu Alkoholowego.
Stąd pojawiają się dwa problemy badawcze, które mają weryfikować posiadaną poprzez respondentów wiedzę. Pierwszy to badanie świadomości zagrożeń, jakie buduje spożywanie alkoholu dla matki i dla rozwijającego się w niej płodu.
Drugi kierunek badań skoncentrowany jest na analizowaniu wiedzy związanej z Płodowym Zespołem Alkoholowym. Oba nurty znajdują odzwierciedlanie w przeprowadzonych badaniach, których wyniki demonstrujem w niniejszym opracowaniu.
Badania oparte są na metodzie sondażu diagnostycznego i posiadają ilościowy charakter. Wyniki uzyskane w badaniach ukazują ewolucję wiedzy dotyczącą opisywanych aspektów w kontekście kilkunastu lat w obu badanych grupach respondentów, tj.
studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Problematyka zawarta w tej publikacji wyznacza jej strukturę. W pierwszym rozdziale opisano terminologię związaną z FAS, przybliżono historię badań nad tym zjawiskiem, jego charakterystykę i teratogenny wpływ alkoholu na płód oraz zagrożenia, jakie niesie ze sobą picie alkoholu poprzez kobietę w ciąży.
W dalszej kolejności omówiono założenia metodologiczne badań, określono przedmiot, cel i problemy badawcze. Opisano przyjętą metodę, techniki i narzędzia badawcze. Przedstawiono przebieg badań oraz dobór grupy badawczej i techniki statystyczne wykorzystane w opracowaniu.
W następnym rozdziale zaprezentowano wyniki badań sondażowych przeprowadzonych w latach 2005—2018 w grupach studentów zróżnicowanych uczelni, przeważnie krakowskich,, a także w grupach uczniów szkół ponadgimnazjalnych z terenu województwa małopolskiego.
W rozdziale empirycznym zawarto także analizy porównawcze uzyskanych wyników badań z wykorzystaniem technik statystycznych. Całość zamyka zakończenie z wnioskami i postulatami dla praktyki działań pedagogicznych i profilaktycznych.
Opracowanie ma charakter badań porównawczych, zestawiono w nim wyniki badań dotyczące problematyki Płodowego Zespołu Alkoholowego z kilkunastu ostatnich lat.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ewolucja wiedzy studentów i młodzieży na temat płodowego zespołu alkoholowego. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.