Tytuł Determinanty oraz skutki wynikowo-bilansowe identyfikacji i rozliczania wartości marki w grupie kapitałowej Autor Marzena Strojek-Filus Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-110-6 Rok wydania 2013 Katowice Wydanie 1 liczba stron 209 Format pdf Spis treści Spis skrótów 9
Wstęp 11
1. Uwarunkowania wartości marki 17
1.1. Wartość marki w teorii ekonomii i rachunkowości 17
1.2. Klasyfikacja wartości marki 21
1.3. Ujemna wartość firmy a gospodarka rynkowa 26
1.4. Determinanty początkowej wartości marki 28
1.5. Wartość producenta w sprawozdaniu finansowym 32
2. Wartość producenta jako różnica konsolidacyjna 36
2.1. Specyfika skonsolidowanego sprawozdania finansowego 36
2.2. Determinanty początkowej wartości firmy z konsolidacji sprawozdań finansowych 38
2.3. Koncepcje wartości producenta konsolidacyjnej 44
2.4. Zasady ustalania różnicy konsolidacyjnej według Ustawy o rachunkowości 45
2.5. Zasady ustalania wartości firmy konsolidacyjnej według MSR/MSSF 48
2.5.1. Zasady ustalania wartości marki konsolidacyjnej do 30 czerwca 2009 r. 49
2.5.2. Zasady ustalania wartości producenta konsolidacyjnej od 1 lipca 2009 r. 55
2.6. Metody wyceny udziałów niekontrolujących a wartość firmy 58
2.7. Porównanie zasad ustalania różnicy konsolidacyjnej według Ustawy o rachunkowości i MSR/MSSF 61
3. Rozliczanie wartości firmy z konsolidacji 63
3.1. Zasady rozliczania różnic konsolidacyjnych według polskich regulacji prawnych 63
3.2. Odpisy z tytułu utraty wartości producenta 68
3.3. Znaczenie szacunków w teście na utratę wartości producenta 74
3.4. Porównanie polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości w zakresie rozliczania wartości producenta z konsolidacji 79
3.5. Determinanty rozliczania wartości marki 83
4. Wartość firmy i jej odpisy jako instrumenty polityki bilansowej grupy kapitałowej 89
4.1. Polityka bilansowa grupy kapitałowej 89
4.2. Znaczenie wartości godziwej w ustalaniu i rozliczaniu wartości firmy w świetle polityki bilansowej grupy kapitałowej 92
4.3. Ocena użycia wartości producenta i jej odpisów jako instrumentów kształtowania wyników w świetle opublikowanych badań 98
4.4. Zastosowanie wartości producenta i jej odpisów jako instrumentów polityki bilansowej – wyniki badań ankietowych 102
5. Analiza statystyczna współzależności wartości producenta konsolidacyjnej, jej odpisów i wybranych zmiennych 108
5.1. Szczegółowe hipotezy badawcze 108
5.2. Metody badań 109
5.3. Opis badanych podmiotów gospodarczych 114
5.4. Analiza współzależności wartości producenta i wybranych zmiennych 125
5.4.1. Obecność wartości marki 125
5.4.2. Udział wartości firmy w aktywach spółek 129
5.4.3. Wartość marki a podstawa prawna sporządzania sprawozdań finansowych (UOR/MSR) 132
5.4.4. Wartość firmy a notowanie spółek w publicznym obrocie 136
5.4.5. Wartość firmy a rzeczowe aktywa trwałe 140
5.4.6. Wartość marki a zmiany w zarządzie, wzrost wynagrodzeń i opcje menedżerskie 142
5.5. Analiza współzależności odpisów wartości firmy i wybranych zmiennych 150
5.5.1. Odpisy wartości firmy a indeksy giełdowe i współczynniki makroekonomiczne 151
5.5.2. Współzależność odpisów wartości producenta i wybranych wielkości sprawozdania finansowego 155
5.5.3. Zależności między odpisami wartości firmy i zmianami w zarządzie 157
5.6. Modele współzależności wartości firmy, jej odpisów, a także wybranych zmiennych 159
5.6.1. Modele wartości producenta i wybranych wskaźników makroekonomicznych 160
5.6.2. Modele wartości marki wyjaśnianej przy pomocy wielkości sprawozdawczych 161
5.6.3. Skalowanie wielowymiarowe 163
Podsumowanie 167
Literatura i akty prawne 177
Spis rysunków 189
Spis schematów 191
Spis tabel 192
Załączniki 195
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Determinanty oraz skutki wynikowo-bilansowe identyfikacji i rozliczania wartości firmy w grupie kapitałowej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.