Monografia porusza złożoną problematykę opłat półkowych, które utrudniają dostęp do rynku innym przedsiębiorcom. W sposób szczegółowy analizuje ona konstrukcję prawną czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na utrudnianiu dostępu do rynku przez pobieranie innych niżeli marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.
wyodrębniono oraz scharakteryzowano typy opłat kwalifikowanych jako opłaty za przyjęcie towaru, a także analizie poddano przesłankę utrudnienia dostępu do rynku. Badano, czy w przypadku deliktu nieuczciwej konkurencji polegającego na pobieraniu innych niż marża handlowa opłat z przyjęcie towarów do sprzedaży, nie jest konieczne w dodatku wykazywanie, iż w jego wyniku nastąpiło utrudnienie dostępu do rynku.
Z uwagi na niejednolitość poglądów co do kwalifikacji opłat półkowych dokonano sporej analizy orzecznictwa sądowego, w tym najnowszego, które w pełni zmienia dotychczasową praktykę kwalifikowania rabatów posprzedażowych.
Szczegółowej analizie poddano rabaty posprzedażowe, a w szczególności określono kiedy mogą stać się niedozwoloną opłatą półkową. Analizie poddano obecny stan prawny, w tym rozwiązania zawarte w nowej ustawie z dnia 16.12.2016 r.
o przeciwdziałaniu nieuczciwemu używaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która ma polikwidować praktyki pobierania opłat półkowych. W szerokim zakresie wykorzystano przy tym dorobek doktryny, a także orzecznictwa Unii Europejskiej.
Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu przedstawicieli zawodów prawniczych (sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników UOKiK). Stanie się także cenną pozycją dla przedsiębiorców dochodzących zwrotu opłat półkowych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.