W procesie kształtowania bezpieczeństwa publicznego, wyrażonego nad wyraz w bezpieczeństwie imprez masowych i zgromadzeń publicznych wolnych od zagrożeń, uwidacznia się nadrzędna rola administracji publicznej.
Nie bez znaczenia dla rodzaju i skali zagrożeń są ilość uczestników imprez masowych i zgromadzeń publicznych, czas trwania, a także miejsce ich organizacji. Naczelna zasada stanowi, iż szczególny obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa ciąży na organizatorze, który owo bezpieczeństwo zobowiązany jest osiągnąć poprzez odpowiednią organizację zabezpieczenia, uwzględniając uwagi administracji publicznej.
Inną zasadą jest właściwa organizacja działań samej administracji w wymiarze kontroli zabezpieczenia podejmowanego poprzez organizatora, a także zabezpieczenia podejmowanego poprzez nią samą. Szczególna kontrola bezpieczeństwa spoczywa na organie administracji samorządowej właściwym ze względu na miejsce organizacji imprezy masowej.
Organ ten wydaje zgodę lub odmawia wydania zgody na przeprowadzenie imprezy masowej, mogąc wyodrębnić podwyższone ryzyko i szereg obowiązków z tym związanych obligujących organizatora. W procesie kształtowania bezpieczeństwa imprez masowych i zgromadzeń publicznych występuje wielość obowiązków i uprawnień, które — jak wykazano — nie dotyczą tylko organizatora.
dane statystyczne wskazują na wyraźną liczbę, bo aż ponad siedem tysięcy imprez masowych, do zabezpieczenia których zaangażowano w 2014 r. Siły i środki policji. Z tej liczby około dwa i pół tysiąca to masowe imprezy sportowe.
Koszty, jakie ponosi policja w związku ze swoim zaangażowaniem w zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych, wyrażone są w milionach złotych. Niestety, informacje statystyczne wskazują na dużą liczbę przestępstw popełnianych w związku z przeprowadzonymi imprezami masowymi.
W 2014 r. Ujawniono ich 1080, z czego połowa związana była z meczami piłki nożnej. Skala popełnianych wykroczeń to ponad trzynaście tysięcy. Przedstawione dane pokazują, jak ważne są właściwa organizacja i zabezpieczenie ukierunkowane na maksymalną likwidację zagrożeń.
Prawo stanowione nakłada na państwo polskie obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom, dlatego niemało podmiotów wyposażono w kompetencje zapisane w licznych aktach rangi ustawy. Zaznajomienie 6 Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych i zgromadzeń publicznych z nimi i kształcenie umiejętności poruszania się w zawiłościach administracyjno-prawnych ukierunkowanych na właściwą organizację zabezpieczenia jest celem tego opracowania.
Wielowymiarowość zagadnienia zmusza do przybliżenia Czytelnikowi wielu uzupełniających się obszarów, bez znajomości których zapewnienie bezpieczeństwa imprez masowych czy zgromadzeń publicznych jest niemożliwe.
Publikacja Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych i zgromadzeń publicznych ma dwie odsłony zamknięte w oddzielnych monografiach. Pierwszą stanowi rozmiar administracyjno-prawny, drugą zaś — organizacyjno-użyteczny.
zebrane w nich doświadczenia autorów są kontynuacją ich pracy naukowej i publikacyjnej w obszarze zamkniętym w tytule opracowania i odpowiedzią na zapotrzebowania studentów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zarządzanie bezpieczeństwem imprez masowych i zgromadzeń publicznych. wymiar organizacyjno-praktyczny. część ii. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.