Jednym z podstawowych zadań państwa z obszaru bezpieczeństwa jest ochrona obywateli przed zagrożeniami mogącymi przybrać postać sytuacji kryzysowych. Zadanie to, będące częścią systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zostało powierzone organom administracji publicznej.
Natomiast kierowanie bezpieczeństwem narodowym należy do najważniejszych funkcji państwa, posiadających na celu zapewnienie jego bytu i rozwoju w zmiennych warunkach środowiska bezpieczeństwa. Na kierowanie bezpieczeństwem narodowym składają się: — kierowanie obroną państwa, które należy do cechy prezydenta RP we współdziałaniu z Radą Ministrów; — sprawowanie ogólnego kierownictwa w zakresie obronności, będące we cechy Rady Ministrów; — zarządzanie kryzysowe, które jest właściwością Rady Ministrów, wojewodów, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
Ostatnia ze wyodrębnionych funkcji państwa, czyli zarządzanie kryzysowe,rozpatrywane jest w czterech obszarach polegających na uniemożliwianiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w razie wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków i odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Organy administracji publicznej wyekwipowano w niemało kompetencji pozwalających podejmować działania we wyznaczonych obszarach, nazywanych fazami zarządzania kryzysowego. Zbudowany w Polsce system zarządzania kryzysowego oparty jest na trzech stopniach — centralnym (krajowym), regionalnym (wojewódzkim) i lokalnym (powiatowym i gminnym).
Zarządzanie kryzysowe na szczeblu centralnym sprawuje Rada Ministrów korzystając z pomocy Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa pełniącego funkcję krajowego centrum zarządzania kryzysowego.
W sytuacjach szczególnych zadanie to może realizować, zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym, minister właściwy do spraw wewnętrznych. W województwie zarządzanie kryzysowe sprawują wojewodowie, z zastosowaniem wojewódzkich zespołów i centrów zarządzania kryzysowego.
Natomiast w samorządzie terytorialnym zarządzanie kryzysowe sprawują kolejno, w powiecie starosta, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta, także z zastosowaniem optymalnych zespołów i centrów zarządzania kryzysowego.
Zakres odpowiedzialności wskazanych organów w obszarze zarządzania kryzysowego sprowadza się do zagrożeń mogących wywoływać sytuacje kryzysowe. Konieczność przygotowania się do reagowania na wszystkie zagrożenia stwarza niemało trudności, począwszy od samej ich identyfikacji.
dostatek zagrożeń sprowadza potrzebę wyodrębnionia podmiotów o określonych kompetencjach do reagowania. Ich liczba ustalana jest przez kolejny bardzo widoczny obszar jakim jest problematyka zarządzania ryzykiem w sytuacjach kryzysowych.
W podejmowanych wysiłkach nad wyborem i opisem wspomnianych zagadnień zostały wykorzystane wcześniejsze opracowania autora, między innymi „Gwarancje zarządzania kryzysowego" i „Przestrzeń wirtualna w procesie kompresji zagrożeń".
Etap finalizacji badań osiągalny był dzięki aktywnemu studiowaniu literatury przedmiotu, jak ponadto gromadzeniu danych empirycznych, dlatego również monografia „Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych" uwzględnia dwa rozmiary — teoretyczny i praktyczny.
Wyniki dociekań naukowych znalazły miejsce w XX rozdziałach prezentowanego opracowania.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.