Tytuł Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi, jeden cel Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika ISBN 978-83-231-3199-1 Rok wydania 2014 Toruń ilość stron 196 Format pdf Spis treści Wprowadzenie / 9
ROZDZIAŁ I
HANNA ŻURAW
Rewalidacyjne funkcje dóbr kultury / 13
Wstęp / 13
Człowiek, jego ciało i dysfunkcje w refleksji antropologicznej / 15
Krytyka rehabilitacji / 18
Rehabilitacja w paradygmacie normalizacyjnym / 20
Rewalidacyjne funkcje dóbr kultury / 23
Alternatywne style życia / 29
ROZDZIAŁ II
PAWEŁ CYLULKO
użycie muzykoterapii we wspomaganiu komunikacji / 35
Wprowadzenie / 35
Podstawowe założenia muzykoterapii / 37
Wypowiadanie się w języku muzyki / 38
Komunikaty werbalne i muzyczne w relacji muzykoterapeutycznej / 41
Diagnostyczne walory komunikatów werbalnych i muzycznych / 44
Zakończenie / 47
ROZDZIAŁ III
KLAUDIA KUKIEŁCZYŃSKA-KRAWCZYK
Odzwierciedlenie ekspresywnego i semantycznego związku muzyki ze słowem w technikach muzykoterapii / 49
Wprowadzenie / 49
Związek muzyki ze słowem / 50
ROZDZIAŁ IV
EWA SZATAN
Rozważania o kompetencjach muzycznych nauczycieli-terapeutów w terapii muzyką / 61
Wprowadzenie: o muzyce i logo rytmice / 61
Logopeda – logorytmik i jego kompetencje / 63
Zdobywanie kompetencji początkuje się już w przedszkolu i szkole / 63
Kompetencje muzyczne konieczne w terapii muzyką w ocenie studentów / 66
ROZDZIAŁ V
MAŁGORZATA SUŚWIŁŁO
Rola śpiewu w rozwoju mowy dziecka i w terapii zaburzeń / 75
Wstęp / 75
Kompetencje dziecka w zakresie śpiewania / 77
Muzyka i rozwój ogólny w badaniach nad mózgiem/ 78
Śpiew w leczeniu zaburzeń mowy i głosu / 80
Czynniki przyczyniające się do zaburzeń mowy i głosu / 81
Ocena zniekształceń mowy i głosu / 83
Możliwości leczenia zaburzeń mowy i głosu w warunkach wczesnej edukacji / 83
Śpiew i jego oddziaływanie psychologiczne / 84
Opis badań / 85
Wyniki z przeprowadzonych badań / 88
Dyskusja i podsumowanie / 96
ROZDZIAŁ VI
MONIKA KAMPER-KUBAŃSKA
Muzyka jako początek i koniec wszelkiej mowy – fonogesty w komunikacji i języku muzycznym / 99
Wprowadzenie / 99
O metodzie Tomatisa słów parę / 101
Język muzyki jako język uniwersalny – przegląd wybranych systemów wychowania muzycznego / 103
Fonogesty i fonogestyka jako komponent wspierający komunikację / 106
ROZDZIAŁ VII
AMELIA GOLEMA
Interdyscyplinarne podejście w terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną
w Warsztacie Terapii Zajęciowej/ 119
Wstęp/ 119
Wpływ muzyki na procesy poznawcze osób z niepełnosprawnością intelektualną / 120
Zakończenie / 126
ROZDZIAŁ VIII
ANNA WALENCIK-TOPIŁKO
Śpiew w logopedii i logorytmice – możliwości użycia, wskazówki metodyczne / 129
Wprowadzenie / 129
Możliwości zastosowania śpiewu w logopedii i logo rytmice / 131
Stymulacja mowy poprzez śpiew – program autorski A. Walencik-Topiłko / 135
Ćwiczenia logopedyczne i logorytmiczne z piosenką / 136
ROZDZIAŁ IX
ANDREA JAWORSKA
Stymulacja słuchu muzyką metodą Tomatisa / 141
Uwagi wstępne / 141
Podstawy terapii Tomatisa / 142
Zakończenie / 150
ROZDZIAŁ X
IWONA POLAK
O rehabilitacji głosu – z doświadczeń pedagoga-wokalisty / 153
Wstęp / 153
Rehabilitacja głosu / 155
Zamiast zakończenia / 158
ROZDZIAŁ XI
EWA KOWALEWSKA, ANNA WALENCIK-TOPIŁKO
Zaburzenia głosu u osób z wadą słuchu – diagnoza i terapia / 165
Wprowadzenie / 165
Zaburzenia głosu a wada słuchu / 166
Ćwiczenia emisji głosu / 169
ROZDZIAŁ XII
KARINA SZAFRAŃSKA
różne formy oddziaływań muzycznych w terapii dzieci z zespołem Aspergera / 177
Muzykoterapia / 177
Zespół Aspergera i zaburzenia współwystępujące / 180
Zaburzenia integracji sensorycznej w zespole Aspergera / 183
Muzykoterapia w terapii dzieci ZA / 185
Podsumowanie / 190
dane o autorach / 193
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Muzyka w logopedii. terapia, wspomaganie, wsparcie - trzy drogi, jeden cel. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.