Prezentowana publikacja to efekt zamiłowania poznawczego wielu pedagogów, stanowczo pedagogów specjalnych. Dyskusja teoretyczna połączona z pracami o charakterze ergonomicznym na temat istoty twórczości osób niepełnosprawnych umożliwiła wyodrębnienie pewnych obszarów tematycznych. W niniejszej pracy stanowią one dwa odrębne rozdziały. W pierwszym rozdziale refleksja teoretyczna natchniona mocną aktywnością twórczą osób niepełnosprawnych pozwoliła na odkrycie nowego rozmiaru twórczości. Przykładem są artykuły A. Rakowskiej, B. Szczepankowskiego i A. Korzon, które wprowadzają czytelnika w tę problematykę. Autorzy kolejnych artykułów próbują odpowiedzieć na pytania, czym jest twórczość i czy rzeczywiście ma charakter wielowymiarowy… W drugiej części autorzy zwracają uwagę na potrzebę użytkowania nowych metod pomocy i rehabilitacji w rozwoju potencjału twórczego uczniów z zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Analiza naukowa podjęta poprzez autorów koncentruje się wokół metod waloryzacyjnych, a także bardziej konwencjonalnych metod: teatroterapii i muzykoterapii. Polecamy w tym miejscu książkę Impulsu „Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi" z płytą DVD. Książka adresowana jest do wszystkich osób, które interesują się wspomaganiem potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pedagogów, terapeutów, rodziców, psychologów, rehabilitantów, studentów i do środowiska twórców otwartych na oryginalne przeżycia. Warto odwołać się do maksymy Marii Grzegorzewskiej, wg której "nie ma kresu twórczości". Twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej jest wyrazicielką jakże aktualnego dyskursu paradygmatycznego, o którym powinni pamiętać przyszli arteterapeuci, żeby lepiej rozumieć i stymulować twórcze bytowanie każdej osoby niepełnosprawnej już od najwcześniejszych lat. Dzięki efektywnemu wsparciu niepełnosprawni będą stawali się podmiotami decydującymi o sobie, swoim samorozwoju i nieograniczonej samokreacji. E. Lubińska-Kościółek K. Plutecka
Tytuł Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-699-4 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 259 Format pdf Spis treści Część I
Wielowymiarowość i złożoność twórczości osób z zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Elżbieta Lubińska-Kościółek
Ewelina Jutrzyna
Rozważania nad rozwojem potencjału twórczego osób niepełnosprawnych; 13
Alicja Rakowska
Zasoby twórczej aktywności osób niepełnosprawnych; 27
Bogdan Szczepankowski
Franciszek Ksawery Prek – pierwszy głuchoniemy literat; 39
Aniela Korzon
Wartość twórczości osób niesłyszących dla wychowania przez sztukę dzieci i młodzieży z wadą słuchu; 51
Katarzyna Plutecka
Twórczy charakter zdolności kierunkowych uczniów niesłyszących; 61
Ditta Baczała
Twórczość niepełnosprawna intelektualnie; 81
Dorota Podgórska-Jachnik
Refleksje o teatrze osób niepełnosprawnych w kontekście ich edukacji, samorealizacji i terapii; 93
Hanna Kubiak
Rozwijanie twórczego potencjału dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym; 121
Marta Wójcik
Kreatywny charakter twórczości osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 141
Anna Grzebinoga
Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze; 151
Część II
Wielostronne spojrzenie na użyteczne rozwiązania służące rozwijaniu potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi
redaktor naukowy Katarzyna Plutecka
Jolanta Baran
Warsztaty autokreacji jako forma przygotowania uczniów z niepełnosprawnością do działań transgresyjnych inspirowanych zorganizowaną aktywnością pozalekcyjną; 165
Joanna Pawlikowska, Jolanta Zielińska
Metody waloryzacyjne jako sposób stymulujący twórczy potencjał dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym; 173
Urszula Bartnikowska
Teatroterapia jako forma rehabilitacji osób z głębszą i wieloraką niepełnosprawnością. Rehabilitacja w życiu niepełnosprawnych; 183
Elżbieta Lubińska-Kościółek
Aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną; 197
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Stymulowanie potencjału twórczego osób z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.