Świat tej poezji jest bliski codzienności, a równocześnie tak ruchliwy, tak przemienny, iż poza codzienność wykracza, ogarnia kosmos. Życiowe doświadczenie łączy się z metafizyką, dlatego wiarygodną, bo zakorzenioną w „tu i dzisiaj".
Rzadko zdarza się w poezji, i jest wielką wartością, taka bezustannie zmienna harmonia przeżywania tego, co najbliższe, mocne, z tym, co nieomal abstrakcyjne.
Wehikułem tych uczuciowych i światotwórczych poruszeń bywa w poezji Aliny Biernackiej muzyka, i ta wysłuchiwana na koncertach, i – co ważniejsze jeszcze – muzyka samych wierszy.
Piotr Matywiecki
Zastanawiam się, na czym polega nieprzeciętność wierszy Aliny Biernackiej. Czy na efektownie obrazu poetyckiego? Czy na transparentności języka? Czy na szlachetnej bezinteresowności myślenia lirycznego? Czy na żelaznej logice narracji poetyckiej, którą niezwykle niejednokrotnie wywracają do góry nogami zaskakujące puenty, nie niszcząc jej, przeciwnie, dzięki którym wiersz błyszczy jeszcze znakomiciej brylantami paradoksów? Czy na pokaźnej kultury niedomówieniach? Czy na dyskretnie głębokiej mądrości? Czy (co integruje się z powyższym) na dość ryzykownej,najczęściej udanej personifikacji pojęć typu: czekanie, mobilizacja, pokora etc., dzięki której o autorce można powiedzieć: poetka to myślicielka, a za jej patronów uznać takich mędrców, jak Cyceron, Seneka, Epiktet, Montaigne i inni? Czy wreszcie na wyrafinowanym poczuciu humoru, które nie osłabia powagi tekstów,przez uśmiech ją podkreśla i pogłębia?
Czyżbym nie miał uwag krytycznych? Nie, gdyż przyjmuję z dobrodziejstwem inwentarza nadmiar rekwizytu kulturalnego, stanowczo muzycznego (chmara kompozytorów!), bo jest to ważny dla autorki, choć w odbiorze czytelniczym potężnie eksponowany, jej własny świat.
Adam Waga
Wiersze z tomów Ziemie Polarne, Słuchanie muzyki, Obraz dachu, Teoria słuchania, Ptaki ze snów, Zamknięty czas układają się w liryczny monolog filozoficzny z nieodłącznym muzycznym podkładem, w refleksyjną i autoironiczną opowieść o życiu i śmierci, miłości i niemiłości, sensie i bezsensie życia, której nuty muzyki Mozarta, Bacha, Beethovena, Sibeliusa i innych nadają niesłychany ryt „absolutnej czystości". Opowieść, w której sny przenikają się z jawą, duchy zmarłych są nie mniej realne niżeli ptaki, te zaś razem z płatami błękitu, cieniami na trawie, strzępami obłoków, różowymi drzewami, bladymi księżycami i łagodnymi, starymi słońcami stanowią jej tło, pejzaż wykreowany z malarskim zacięciem, z talentem równym poetyckiemu. Jakąż atrakcją czytelniczą mogłaby być księga poetycka zawierająca wszystkie tomiki Aliny Biernackiej! Odnaleźliby w niej siebie myślący i poszukujący, ci, którzy zaczynają stwarzać siebie i swoje życie, ci, którzy je świadomie przeżywają, jak także ci, którzy właśnie dokonują obrachunków z czasem, który się domyka.
Maria Jentys-Borelowska
Tytuł Kiedyś jednak Wiersze wybrane Autor Alina Biernacka Wydawnictwo Forma EAN 9788366759121 ISBN 9788366759121 Kategoria Literatura\Poezja liczba stron 182 Format 16x21.1x1.5 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.314 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kiedyś, jednak. wiersze wybrane (1977-2020). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.