Wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim staje się zaangażowany pracownik, czyli taki, którego znamionują trzy równocześnie występujące właściwości: 1) identyfikacja z celami i wartościami producenta, 2) pragnienie przynależności do organizacji, 3) podejmowanie działań wykraczających poza standardy.
Dążenie do ukształtowania takiej postawy jest dowodem wzrastającej świadomości, że pełni energii, kreatywni, nastawieni entuzjastycznie pracownicy są głównym źródłem tworzenia wartości firmy i to oni decydują o przewadze konkurencyjnej w większym stopniu aniżeli czynniki technologiczne albo finansowe.
Tymczasem w długim okresie eksperci sygnalizują zjawisko spadku poziomu zaangażowania pracowników, a także spore potencjalne rezerwy w tym zakresie. Jednocześnie liczne badania prowadzone na świecie ukazują dużo korzyści wysokiego zaangażowania, jak obszerniejsza produktywność, wysoki poziom kreatywności i innowacyjności, pokaźniejsze poczucie lojalności w stosunku do organizacji, a tym samym niższy poziom fluktuacji kluczowych pracowników oraz stabilizacja talentów.
firmy z niezaangażowanymi pracownikami cechuje obfita absencja, wysoki poziom stresu, trudności w podejmowaniu decyzji, brak sprawnej komunikacji, rozgrywki polityczne. S. Cook wskazuje dwa główne powody rosnącego w skali światowej znaczenia zaangażowania pracowników.
Są to coraz większa siła klienta i siła pracownika. Dlatego zaangażowanie pracowników stało się obowiązującym standardem w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Świadome budowanie w organizacji produktywnego zaangażowania wymaga systematycznego badania poziomu i czynników determinujących oraz podejmowania działań kreujących odpowiednie postawy i zachowania pracowników.
Zagadnienia te stanowią główny przedmiot rozważań w niniejszej książce. Ponad to zostały omówione metody i techniki wpływania na aktywność zawodową pracowników, ukierunkowane na kształtowanie zaangażowania w pracę i działalność organizacji wspomagających kreowanie wartości marki dla interesariuszy.
Marta Juchnowicz przedstawiła: zmiany zachodzące w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji; istotę koncepcji zarządzania poprzez zaangażowanie; problemy oceny i pomiaru zaangażowania pracowników; metody oceny zaangażowania organizacyjnego i zaangażowania w pracę; motywowanie w zarządzaniu poprzez zaangażowanie; system motywowania do zaangażowania pracowników.
Podręcznik jest dedykowany dla studentów uczelni i kierunków ekonomicznych oraz menedżerów i przedsiębiorców. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zaangażowanie pracowników. sposoby oceny i motywowania. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.