Jednym z paradoksów współczesnej kultury wydaje się wzrost zainteresowania teoretyków edukacją kulturalną, co potwierdzaj liczne międzynarodowe spotkania organizowane pod auspicjami UNESCO, przy niepokojącym braku konsekwentnych działań edukacyjnych w tym zakresie, a przede wszystkich wobec osłabiania ich związku z upowszechnianiem kultury.
Samo upowszechnianie kultury jako określone działanie także traci swoje wyraźne znaczenie. Pojęcie to początkuje być wykorzystywane zamiennie z pojęciem promocji kultury, co bardzo zmienia jego sens. Przyczyny są wielorakie, a ich poznanie wymagałoby uwzględnienia różnorodnych uwarunkowań.
W Polsce tworzą one nieprzystępny splot. Od ustrojowo-politycznych (upowszechnianie kultury przestało być ideologicznym priorytetem polityki kulturalnej państwa; poprzez ekonomiczne (mechanizmy rynkowe raczej wykorzystują zapotrzebowania już istniejące, niż kreują świeże, pożądane ze względu na wzrost poziomu kompetencji kulturalnych; do edukacyjnych (osłabienie pozycji szkolnych przedmiotów artystycznych, ograniczenie programowego zakresu literatury pięknej poznawanej w ramach języka polskiego, brak czasu i środków na kontakt z kulturą w szkole).
Tytuł Upowszechnianie Kultury wyzwaniem dla edukacji.. Autorzy Katarzyna Olbrycht, Jolanta Skutnik, Ewelina Koni Wydawnictwo Adam Marszałek EAN 9788374419109 ISBN 9788374419109 Kategoria Literatura, Kultura liczba stron 462 Format 225x160x25 mm Rok wydania 2008 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Upowszechnianie kultury wyzwaniem dla edukacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.