Wiedza z zakresu metodologii badań psychologicznych stanowi najbardziej zasadniczy fundament warsztatu pracy psychologa. Bierna znajomość metodologii pozwala na zrozumienie i krytyczną ocenę naukowych tekstów psychologicznych zdających sprawę z przeprowadzonych badań empirycznych.
Czynna znajomość z kolei pozwala na samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badań oraz przeanalizowanie i zinterpretowanie uzyskanych wyników. Świadomość metodologiczna badacza wykracza daleko poza biegłość w wykorzystywaniu kompletów statystycznych.
W nowym, zaktualizowanym wydaniu tradycyjnego już (ponad 900 cytowań w bazie Google Scholar!) podręcznika Metodologia badań psychologicznych Jerzy M. Brzeziński ukazuje autorski model struktury procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych, a następnie szczegółowo objaśnia każdy z etapów innowacyjnania.
Kolejne części podręcznika autor poświęca: • Naturze cyklu badawczego w psychologii – przedstawiono tu istotę poznania naukowego w naukach empirycznych oraz scharakteryzowano psychologię właśnie jako naukę empiryczną, traktującą o związkach pomiędzy zmiennymi.
Czytelnik zapozna się także z definicjami zmiennych, sposobami ich konstruowania i z ich klasyfikacjami. Tu także przedstawiono typy problemów badawczych i hipotez oraz strukturę procesu badawczego.
• Uwarunkowaniom cyklu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych – opisano tu zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego oraz etyczny kontekst prowadzenia badań naukowych.
• Podstawom zastosowań metod statystycznych w badaniach psychologicznych – tę część poświęcono różnym sposobom doboru osób do badań, miarom siły związku między zmiennymi, a także testom istotności różnic – wraz z dopasowanymi do nich wskaźnikami wielkości efektu.
• Modelom sprawdzania hipotez – Czytelnik wyszuka tu prezentację modeli: eksperymentalnego, korelacyjnego oraz nieeksperymentalnego ex post facto. • Podstawom konstrukcji testów psychologicznych i kulturowej adaptacji testów – Czytelnik zapozna się tu z podstawowymi kryteriami stawianymi współcześnie testom psychologicznym – z naciskiem na zagadnienia trafności, rzetelności i błędu standardowego pomiaru oraz przedziałową interpretację uzyskanego wyniku.
Autor omówił również zagadnienia analizy wyników testów przedstawionych pod postacią profilów. Tę część uzupełnia niezwykle ważna problematyka adaptacji kulturowej testów. Pisząc niniejszy podręcznik, zwracałem uwagę, by służył on zarówno tym (zwłaszcza studentom pierwszych lat studiów, gdyż do nich jest przeważnie adresowany), którzy wpierw chcą zrozumieć przekazywaną im wiedzę psychologiczną, która wszak – przypominam i podkreślam, iż psychologia jest nauką empiryczną!
– pochodzi z badania empirycznego, zanim przejdą do jej użytkowania we własnej praktyce (diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej), jak i tym (studentom ostatnich lat studiów magisterskich i studiów doktoranckich), którzy sami chcą wiedzę psychologiczną (naukową!) wzbogacać, prowadząc samodzielne badania empiryczne – dla studentów taką pierwszą, poważną okazją będzie praca magisterska, a dla słuchaczy studiów doktoranckich – doktorska.
Z tekstu Nowy podręcznik autorstwa Jerzego Brzezińskiego Metodologia badań psychologicznych stanowi oryginalne osiągnięcie w stosunku do poprzednich edycji. Autor dokonał wielu wyraźnych zmian edycji poprzednich, a w nowej propozycji uwzględnił najnowszą literaturę światową.
Ten podręcznik nie ma sobie równych w kontekście literatury światowej. Wieloletni wysiłek autora zaowocował powstaniem nierozdzielnej metodologii badań psychologicznych, uwzględniającej specyfikę psychologii jako dziedziny badań humanistycznych, relację tej metodologii do procesu poznawania naukowego, do metodologii ogólnej i procesu weryfikacji hipotez, relacje do psychometrii i innowacyjnania diagnostycznego i reguł etycznych respektowanych w badaniu ludzi.
Z recenzji prof. Dr hab. Czesława Nosala
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.