Relacje zawiązujące się między ciałami a ruchomymi obrazami znajdują się w centrum równocześnie teorii, jak i praktyk współczesnej kultury wizualnej - począwszy od pierwszych prób chronofotografii aż po najmocniej nowoczesne media rzeczywistości wirtualnej.
Ruchomy obraz nie odsyła bowiem jedynie do obrazów wytwarzanych poprzez kino,dodatkowo do szeroko rozumianej historii obrazów technicznych, dla których kluczowy pozostaje problem wizualizacji ruchu i chwytania w pojedynczych bądź sekwencyjnych obrazach dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
jednocześnie pokaźne wydają się pytania o ruch samych obrazów - o ich transmedialny charakter, właściwą im mobilność i uwikłanie w zmienne relacje społeczne, polityczne, ekonomiczne i kulturowe.
To właśnie ciało (nie tylko człowieka, choć historia ruchomych obrazów wciąż jawi się jako nadmiernie antropocentryczna) okazuje się jednym z ważniejszych tematów i wyzwań kultury wizualnej. W tekstach składających się na ten tom autorki i autorzy - analizując obrazy fotograficzne i filmowe, analogowe i cyfrowe, naukowe i artystyczne, z obszaru sztuki współczesnej i lubianych praktyk sieciowych - przyglądają się, w jaki sposób ruchome obrazy,,tną ciała", jak otwierają je, badają i deformują, jak kształtują za ich pomocą nowe znaczenia i narracje.
W książce powracają również rozważania o ciele samego obrazu (podatnym na uszkodzenie i rozpad, ale też obecnym i działającym w fizykalnej rzeczywistości) i ciele widza, na które ruchome obrazy oddziałują w sposób wielozmysłowy, przemożny, niejednokrotnie wręcz przemocowy.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Cięcie ciał ruchome obrazy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.