Teoria umysłu (proces czytania w umyśle) to intuicyjna zdolność do rozumienia własnych i cudzych stanów umysłowych. Dzięki tej umiejętności możemy odczytywać intencje innych ludzi w oparciu o akty ich zachowania lub wypowiedzi. Możemy nie tylko wyrazić proste pragnienia, oczekiwania, sądy i przekonania, lecz także skomplikowane zależności pomiędzy stanami mentalnymi rozmaitych osób, np. ?ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem?. Zdolność do czytania w umyśle jest niezbędna, by rozumieć ironię czy humor, metaforę, sarkazm albo kłamstwo ? a więc to, co wykracza poza podstawowe znaczenie słów. U korzystnie rozwijających się dzieci ta umiejętność kształtuje się spontanicznie w trakcie licznych epizodów wzajemnego zaangażowania i kontaktów społecznych, a jej rozwój nie wymaga specjalnej stymulacji. Aczkolwiek dzieci, które nie nabyły jej w sposób naturalny, wymagają użycia specjalnych, sformalizowanych metod wspomagania rozwoju.
Stwierdzane empirycznie u dzieci z autyzmem deficyty w zakresie rozwoju teorii umysłu stanowiły inspirację dla opracowania metod umożliwiających kształtowanie tej umiejętności. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest właśnie szczególną propozycją programu rozwijającego teorię umysłu. Pierwsze wydanie poradnika ?Teaching Children with Autism to Mind-Read. Practical Guide? autorstwa Patrycji Howlin, Simona Barona-Cohena i Julii Hadwin ukazało się w roku 1999 i doczekało się już siedmiu wznowień, co świadczy o obfitym zainteresowaniu problematyką stymulacji rozwoju umiejętności mentalizowania, jak i o wielkim zapotrzebowaniu na materiały dydaktyczne. Ta potrzeba jest udziałem rodziców, nauczycieli i terapeutów osób z autyzmem na całym świecie. Podejmując próbę jego zaspokojenia ukazujemy polskie wydanie poradnika, które może stanowić przydatne narzędzie w pracy psychologów, pedagogów, logopedów oraz wszelkich opiekunów osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poradnik stanowi opis programu terapeutycznego stymulującego rozwój teorii umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jest skuteczną metodą pomocy w zakresie doskonalenia społecznych i komunikacyjnych umiejętności. Program jest asygnowany dla dzieci od 4 do 13 lat o kompetencji komunikacyjnej na poziomie piątego roku życia, ale także może być zastosowany niezależnie od wieku rozwojowego i poziomu rozwoju językowego osób uczestniczących w treningu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.