Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym autor kreśli możliwie obszerny kontekst kulturowy, wyznaczający przyjęte w danym okresie sposoby wykonywania swojej płciowości i seksualności. Drugi zezwala na nieco bliższe przyjrzenie się samej materii filmowej: sposobom produkcji, dystrybucji i pokazów, mechanizmom upraszczającym bądź utrudniającym stworzenie danej pracy filmowej, zależnościom między transgresyjnością a sposobami funkcjonowania amerykańskiej kinematografii. Trzeci zaś w największym stopniu przybliża same filmy: prezentuje, jak transgresje manifestują się w mocnych przypadkach, jakie dyskursy władzy ustanawiają granice, które są przekraczane, jak najróżniejszą skalę może przyjąć transgresja: od jednostkowej po ogólnoludzką.
"Opisywane filmy bez względu na najróżniejszy stopnień transgresyjności i funkcjonowania poza obiegiem masowym miały niezwykle widoczne znaczenie kulturowe i filmowe, wywierając wpływ na niezliczone obszary życia codziennego. Prowokowały do zmian prawnych, przekształcania przemysłu filmowego, wprowadzania nowych rozwiązań technicznych. Inicjowały świeże prądy w sztuce, stanowiły przestrzeń bogatej i złożonej twórczości artystycznej, służyły rozwojowi kultury. Wchodziły w wielopłaszczyznowe relacje z przemianami społecznymi: edukowały mieszkańców Stanach Zjednoczonych i innych krajów w zakresie życia erotycznego, propagowały wzajemny szacunek i tolerancję, a także alternatywne, nieortodoksyjne formy ról płciowych i zachowań seksualnych, przekazywały ważne dane w czasie rozwoju groźnych chorób, uczyły odpowiedzialnego rodzicielstwa, propagowały ideę liberalnego, heterogenicznego społeczeństwa, umożliwiały zaistnienie w dyskursie publicznym orientacji seksualnych oraz preferencji erotycznych, które wcześniej nie mogły zostać wyrażone w mediach. Dzięki użytkowaniu tak popularnego i przystępnego w odbiorze medium, jakim jest film, miały szansę trafić do jak najszerszego grona odbiorców. Nie dały im rady rozmaite organy cenzurujące: zawsze wychodziły spod ich kontroli obronną ręką, wykształcając świeże sposoby produkcji, dystrybucji i projekcji, fascynujące z punktu widzenia historii filmu. Można zatem podejrzewać, że płciowe i seksualne transgresje w ciągle zmieniającym swą formę filmie amerykańskim nie tylko nie znikną, lecz nadal będą przejawiać zdolność adaptacji do zmieniających się norm społecznych i regulacji prawnych. Ta historia pisana jest nieustannie".
"Rozprawa Pawła Sołodkiego podejmuje problematykę niemal zupełnie dotąd nieobecną w polskim piśmiennictwie naukowym. Jest ona pierwszą u nas [...] monografią dotyczącą amerykańskiego filmu niezależnego, a zarazem jednym z nielicznych opracowań problematyki filmu niezależnego w ogóle".
Prof. Ryszard W. Kluszczyński
Paweł Sołodki medioznawca i filmoznawca, wykładowca w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Zajmuje się amerykańskim kinem niezależnym, a także studiami queer na gruncie filmoznawstwa. Współredaktor książki O polityce ciała i pożądania w kulturze audiowizualnej. Pomysłodawca i kilkuletni organizator Festiwalu Filmu Queer "a million different loves!?".
Tytuł Rubieże przyjemności Autor Paweł Sołodki Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788363434472 ISBN 9788363434472 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 532 Format 13x20 cm Rok wydania 2015 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rubieże przyjemności. Seksualna niesubordynacja na obrzeżach amerykańskiej kinematografii,732KS (2671942). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.