Uczestnictwo w aktywności fizycznej wynika z odczuwanych potrzeb człowieka i jest swoistym antidotum na negatywne skutki rozwoju cywilizacji. Problem uwarunkowań społecznych rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci budzi coraz pokaźniejsze zainteresowanie instytucji edukacyjnych i naukowców zajmujących się kulturą fizyczną. Korzystny stan zdrowia dzieci w wieku szkolnym, a także ich zachowania prozdrowotne stanowią podstawową wartość w tej grupie społeczności. To od nich w szerokiej mierze będzie zależeć w przyszłości kreowanie zdrowego stylu życia i edukacja zdrowotna. W takim ujęciu problem zdrowia i zachowań prozdrowotnych ma rozmiar społeczny. Zdaniem dr Anny Niteckiej-Walerych udoskonalenie zdrowia poprzez powiększenie aktywności fizycznej zauważa się w wielu krajach, natomiast wyniki badań w Polsce świadczą o spadku uczestnictwa młodzieży w przeróżnych formach aktywności fizycznej. Nieodpowiednie nawyki żywieniowe, niska jakość snu, zbyt niski poziom aktywności fizycznej są jednymi z czynników wpływających negatywnie na stan psychofizyczny dzieci. Zdrowotna kultura fizyczna w coraz to obszerniejszym stopniu staje się jednym z podstawowych czynników zdrowego stylu życia. Badania naukowe ostatniego dziesięciolecia i do-świadczenie praktyczne przekonująco świadczą o tym, że istnieje szerokie zapotrzebowanie na doskonalenie różnorodnych form aktywności fizycznej i środków używanych w ramach obligatoryjnych zajęć wychowania fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Przykładem takiego opracowania jest właśnie publikacja Wychowanie fizyczne w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
Prof. Dr hab. Stanisław Sawczyn
Katedra Sportu Powszechnego
Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu
im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wychowanie fizyczne w klasach 1-3 szkoły podstawowej - Anna Nitecka-Walerych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.