Współczesna cywilizacja światowa konfrontowana jest z wieloma problemami, takimi jak degradacja środowiska naturalnego, perspektywa wyczerpania surowców energetycznych czy też ubóstwo i duża dysproporcja w poziomie życia mieszkańców najróżniejszych krajów.
Problemy te przyczyniły się do poszukiwania alternatywnych koncepcji minimalizujących zagrożenia dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Przyjętą i powszechnie zaakceptowaną poprzez społeczeństwo jest koncepcja zrównoważonego rozwoju.
„stabilny rozwój oznacza dążenie do zapewnienia wszystkim żyjącym aktualnie ludziom i przyszłym pokoleniom dostatecznie wysokich standardów ekologicznych, ekonomicznych i społeczno-kulturowych w granicach tolerancji natury poprzez wprowadzenie w życie sprawiedliwości wewnątrzpokoleniowej i międzypokoleniowej" [Rogall 2010].
stabilny rozwój odnosi się zatem głównie do ludzkich decyzji dotyczących sposobu życia. Wzrost konsumpcjonizmu narusza równowagę naturalną, a w konsekwencji – zagraża stabilności gospodarczej.
Skutki aktualnie podejmowanych decyzji ponosi prawie 8 mld światowej populacji, a ponosić je będą kolejne miliardy osób, które będą żyły w następnych stuleciach. Podstawowym sektorem umożliwiającym realizację celów zrównoważonego rozwoju jest transport.
zrównoważony rozwój transportu powinien być zbudowany na trzech filarach – społecznym, środowiskowym i gospodarczym. Oznacza to, iż musi uwzględniać kryterium powszechnej przystępności, musi być bezpieczny pod względem zdrowotnym i naturalnym, musi także szanować zasadę sprawiedliwości międzypokoleniowej i być produktywny pod względem ekonomicznym.
W literaturze ekonomicznej przedmiotu istnieje mnóstwo wytworzonych analiz i ocen, a także wydanych rozporządzeń i aktów prawnych, określających spore spektrum argumentów wskazujących na szczególną rolę realizacji procesu jednostajnego rozwoju.
Podjęty poprzez Autorkę temat produktywności ekonomicznej realizacji strategii w sektorze transportu Unii Europejskiej wpisuje się w ten zakres problematyki, a przeprowadzone w jej ramach badania, najczęściej ich wyniki i sformułowane w oparciu o nie wnioski, zalecenia i rekomendacje można postrzegać jako fundamentalne wytyczne i stymulatory, mające znaczny wpływ nie tylko na prawidłowy rozwój samego sektora transportu, ale także na poziom rozwoju gospodarki, korzyści ekonomicznych i społecznych państw i narodów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Efekty ekonomiczne realizacji strategii zrównoważonego rozwoju transportu w unii europejskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.