We współczesnej komunikacji pociągi odgrywają coraz pokaźniejszą rolę. Konstrukcje nawierzchni kolejowej i podtorza, przystosowanych do ruchu pociągów z dużymi prędkościami, muszą spełniać rygorystyczne warunki technologiczne, zatem właściwe zwymiarowanie nawierzchni drogi szynowej jest istotnie ważnym zadaniem, mającym zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróży i transportu.
W prezentowanym opracowaniu wyodrębniony i przebadany został wpływ pionowego obciążenia ruchomego na powstawanie i wielkość ściskających sił osiowych w konstrukcji drogi szynowej. Oprócz prędkości w analizie uwzględniono inercję obciążenia i podłoża gruntowego.
Do rozważań przyjęto model nawierzchni kolejowej w postaci belki lub płyty warstwowej o zmiennej sztywności poszczególnych warstw. Analizowany model podłoża Własowa uwzględnia, oprócz własności sprężystych gruntu, jego ścinanie i masę, czyli inercję (siły bezwładności), i osiadanie podłoża w sąsiedztwie toru kolejowego.
W pracy przebadano wpływ sił osiowych na wielkość szybkości krytycznych. Przeanalizowano też schematy uwzględniające zmienność masy i sztywności konstrukcji drogi szynowej i zmienność parametrów znamionujących podłoże w kierunku podłużnym.
Ruch pojazdu ze zmiennymi szybkościami po torze buduje też podłużną siłę ruchomą, wywołującą drgania podłużne konstrukcji nawierzchni. Zjawisko to może być wyjątkowo ważne w budowach mostowych.
W pracy przebadano wpływ ruchomych sił stycznych do toru na odpowiedź dynamiczną nawierzchni i podtorza drogi szynowej biegnącej po gruncie, a także na moście. Zaprezentowano także uproszczony model do wstępnej analizy wpływu nierówności toru na zmianę szybkości koła.
Istotą prezentowanej monografii są analityczne rozwiązania dynamiczne od pionowych inercyjnych obciążeń ruchomych konstrukcji na podłożach zakrzywionych, a zasadniczym i oryginalnym elementem - analityczne wyznaczenie dynamicznych podłużnych sił krytycznych od inercyjnych obciążeń pionowych w układzie nawierzchnia, podtorze, ruchomy pociąg i otoczenie drogi kolejowej, a następnie wyznaczenie w takim modelu prędkości krytycznych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Analiza drgań nawierzchni i podtorza pod wpływem obciążeń ruchomych z dużymi prędkościami. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.