W religiach monoteistycznych Bóg jest nie tylko Bogiem objawiającym się (Deus revelatus), ale także Bogiem ukrytym (Deus absconditus). Bez pierwszego z tych przymiotów religijna relacja z Bogiem nie byłaby w ogóle możliwa, bez drugiego – trudno mówić o podstawowej cechy Boga, jaką jest transcendencja, czyli radykalne przekraczanie świata i ludzkiego poznania.
Autorzy kolekcji poruszają problemy związane z poznawczą niedostępnością Boga, szukając równocześnie ich rozwiązania. „Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Zbawco!" (Iz 45,15). Źródło i noc to bogaty przegląd koncepcji filozoficznych i teologicznych będących odpowiedzią na problem ukrycia Boga.
Skupia się na myśli współczesnych badaczy, ale uwzględnia także, począwszy od Biblii, długie dzieje zagadnienia. Autor oferuje przezroczystą typologię problemów i poglądów na temat ukrycia Boga, odróżniając stanowiska związane z ukryciem Boga w przyrodzie, w dziejach i w relacjach osobowych.
Z kolei teizm, w którym teza o ukryciu odgrywa kluczową rolę, nazywa absconditeizmem i dzieli go na konserwatywny oraz reformistyczny. Ksiądz Miłosz Hołda nie tylko wyczerpująco prezentuje poruszaną problematykę, lecz także proponuje własne rozwiązania.
Po pierwsze, stwierdza, że trzy obszary ukrycia Boga należy rozpatrywać łącznie. Po drugie, sugeruje, iż teza teistyczna bez tezy o ukryciu jest naiwna, a teza o ukryciu bez tezy teistycznej – pochopna.
Po trzecie, postuluje rozpatrywanie problemu ukrycia na gruncie teologii filozoficznej, ale w związku z tematyką generowaną poprzez teologię danej religii. W sytuacji tej książki jest to teologia chrześcijańska.
dzięki czemu Autor może pokazać motywy wiary w Boga mimo Jego niejawności oraz podać – obiektywne (związane z naturą Boga) i subiektywne (związane z ludzkimi ograniczeniami poznawczymi i pozapoznawczymi) – wyjaśnienia, dlaczego Bóg się ukrywa.
Być może ukrycie Boga jest ściśle związane z Jego objawieniem, stając się szansą na rozpoznanie Boga, jednak nie tak, jak chce człowiek, ale tak, jak chce Bóg. Tytułowa – zaczerpnięta z pism św. Jana od Krzyża – metafora źródła i nocy celnie oddaje napięcie między dwoma podstawowymi intuicjami, na których opierają się rozważania książki.
Z jednej strony jest to przekonanie o istnieniu bytu, od którego pochodzą wszystkie inne (źródło); z drugiej zaś przekonanie o szerokiej poznawczej niedostępności owego bytu (noc). Prof. Dr hab. Jacek Wojtysiak Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla źródło i noc. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.