Zdjęcia produktu


Prawo administracyjne (Wolters Kluwer Polska SA)

(2022 / Wolters Kluwer / Jan Zimmermann / 9788382868067)
E-booki Wolters Kluwer Polska SA
Dostepność na dzień 23.11.2024: w magazynie

Promocyjna oferta cenowa:

61,48 zł
Sklep TaniaKsiazka.pl
Przejdź do sklepu Najlepsza oferta w bazie!
Przejdź do sklepu 61,48 zł - najtaniej w bazie!

Prezentowana oferta sklepu TaniaKsiazka.pl jest najbardziej atrakcyjna cenowo spośród setek sklepów internetowych w naszej bazie. Przeglądaj pełny ranking cen i ofert Porównanie cen następuje w czasie rzeczywistym.

Recenzje i opinie

Opis produktu Prawo administracyjne

Tytuł Prawo administracyjne Autor Jan Aleksander Zimmermann Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8286-806-7 seria Akademicka. Podręczniki Obowiązkowe Rok wydania 2022 liczba stron 620 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów  | str. 17
Wstęp  | str. 19

Część pierwsza 
Zagadnienia ogólne 

Rozdział pierwszy 
Administracja  | str. 29

Uwagi ogólne  | str. 29
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str. 33
Opisywanie administracji publicznej przez jej parametry  | str. 37

3.1. Działanie w imieniu państwa  | str. 37
3.2. Interes publiczny i indywidualny  | str. 38
3.3. Władztwo administracyjne  | str. 46
3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej  | str. 48

Rozdział drugi 
Prawo administracyjne  | str. 50

Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str. 50

1.1. Definiowanie  | str. 50
1.2. Tendencje  | str. 52
1.3. Przedmiot prawa administracyjnego  | str. 56

parametry prawa administracyjnego  | str. 58

2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str. 58
2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str. 62
2.3. Zasada aktualności  | str. 65
2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str. 65
2.5. Problem niesporności  | str. 67
2.6. Inne atrybuty prawa administracyjnego  | str. 70
2.7. Atrybuty prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str. 71

Normy prawa administracyjnego  | str. 72
Sankcje w prawie administracyjnym  | str. 75
System prawa administracyjnego  | str. 79
Granice prawa administracyjnego  | str. 92

6.1. Styk z prawem konstytucyjnym  | str. 94
6.2. Styk z prawem cywilnym  | str. 96
6.3. Styk z prawem karnym  | str. 96

Rozdział trzeci 
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str. 100

Zagadnienia ogólne  | str. 100

1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str. 100
1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str. 103
1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str. 107

Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str. 108

2.1. Konstytucja  | str. 108
2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str. 108
2.1.2. Problem bezpośredniego używania Konstytucji przez organy administracji publicznej  | str. 112
2.2. Ustawa  | str. 115
2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy  | str. 116
2.4. Umowy międzynarodowe  | str. 117
2.5. Prawo Unii Europejskiej  | str. 118
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str. 118
2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str. 120
2.6. Rozporządzenia  | str. 124
2.6.1. Istota rozporządzenia  | str. 124
2.6.2. Upoważnienie ustawowe  | str. 125
2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str. 127
2.6.4. Organy wydające rozporządzenia  | str. 128
2.7. Wysłuchanie publiczne  | str. 129
2.8. Akty prawa miejscowego  | str. 129
2.8.1. Wprowadzenie  | str. 129
2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego  | str. 130
2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego  | str. 132
2.8.4. Gminne prawo miejscowe  | str. 133
2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str. 137

Prawo wewnętrzne  | str. 139
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str. 141

4.1. Akty planowania  | str. 141
4.1.1. Uwagi ogólne  | str. 141
4.1.2. Parametry miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str. 143
4.2. Statuty i regulaminy  | str. 144
4.3. Normy techniczne  | str. 145

Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str. 145

5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str. 145
5.2. Dzienniki urzędowe  | str. 147

Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str. 148

6.1. Zwyczaj  | str. 148
6.2. Prawo sędziowskie  | str. 150

Rozdział czwarty 
Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str. 154

Istota zasad ogólnych  | str. 154
wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str. 156

2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str. 156
2.1.1. Zasada praworządności (legalności)  | str. 156
2.1.2. Zasada lex retro non agit  | str. 156
2.1.3. Zasada ochrony praw poprawnie (słusznie) nabytych  | str. 157
2.1.4. Zasada prawa do sądu  | str. 157
2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str. 158
2.1.6. Zasada proporcjonalności  | str. 159
2.1.7. Zasada zrównoważonego rozwoju  | str. 161
2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str. 162
2.2.1. Zasada korzystnej administracji  | str. 162
2.2.2. Zasada kompetencyjności  | str. 163
2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego  | str. 163
2.2.4. Zasada efektywności  | str. 164
2.3. Zasady ogólne Kodeksu innowacyjnania administracyjnego  | str. 164

Część druga 
Ustrojowe prawo administracyjne  

Rozdział piąty 
Podmioty administracji publicznej  | str. 169

Uwagi ogólne  | str. 169
Organy administracji publicznej  | str. 171

2.1. Pojęcie organu administracji publicznej  | str. 171
2.2. Kompetencja organu administracji publicznej  | str. 174
2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str. 176
2.3.1. Konstrukcje prawne  | str. 176
2.3.2. Porozumienie administracyjne  | str. 178
2.4. Organ administrujący  | str. 182
2.5. Rodzaje organów administracji publicznej  | str. 184
2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str. 184
2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str. 184
2.5.3. Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania  | str. 186
2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str. 187
2.5.5. Inne podziały  | str. 188
2.6. Urząd  | str. 188
2.7. Refleksja końcowa  | str. 189

Samorząd  | str. 189

3.1. Pojęcie samorządu  | str. 189
3.2. Warianty samorządu  | str. 191
3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny  | str. 191
3.2.2. Samorządy specjalne  | str. 193

Zakłady administracyjne (publiczne)  | str. 194

4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego  | str. 194
4.2. Władztwo zakładowe  | str. 195
4.3. Inne właściwości zakładów publicznych  | str. 196
4.4. Typy zakładów publicznych  | str. 197

Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str. 200

5.1. Przedsiębiorstwa  | str. 201
5.2. Agencje  | str. 201
5.3. Spółki prawa publicznego  | str. 203
5.4. Fundacje prawa publicznego  | str. 203
5.5. Fundusze państwowe  | str. 204

wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych poprzez organizacje społeczne  | str. 204
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str. 207


Rozdział szósty 
Struktura administracji publicznej i związki pomiędzy jej podmiotami  | str. 210

Uwagi ogólne  | str. 210
Struktura administracji publicznej  | str. 210

2.1. Struktura resortowa (pionowa)  | str. 210
2.1.1. Resort administracyjny  | str. 210
2.1.2. Działy administracji rządowej  | str. 212
2.2. Struktura terytorialna (pozioma)  | str. 214
2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str. 214
2.2.2. Warianty podziałów terytorialnych  | str. 214
2.2.3. Podział znaczący  | str. 215
2.2.4. Podział pomocniczy  | str. 218
2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne  | str. 218

Związki pomiędzy podmiotami administrującymi  | str. 219

3.1. Centralizacja i decentralizacja  | str. 219
3.1.1. Centralizacja  | str. 220
3.1.2. Decentralizacja  | str. 221
3.2. Koncentracja i dekoncentracja  | str. 224
3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str. 225
3.3.1. Kierownictwo  | str. 225
3.3.2. Nadzór  | str. 227
3.3.3. Kontrola  | str. 228
3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie  | str. 228
3.3.5. Koordynacja  | str. 230
3.3.6. Współdziałanie  | str. 231

Rozdział siódmy 
Administracja rządowa  | str. 235

Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str. 235

1.1. Prezydent RP i organy mu podległe  | str. 235
1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str. 236

Centralna administracja rządowa  | str. 237

2.1. Rada Ministrów  | str. 237
2.1.1. Istota, skład i powoływanie  | str. 237
2.1.2. Zadania i kompetencje  | str. 238
2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów  | str. 239
2.1.4. Członkowie Rady Ministrów  | str. 239
2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str. 240
2.1.6. Pełnomocnicy rządu  | str. 241
2.2. Prezes Rady Ministrów  | str. 242
2.3. Ministrowie  | str. 243
2.3.1. Istota funkcji ministra  | str. 243
2.3.2. Zakres działania ministrów  | str. 243
2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane  | str. 244
2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej  | str. 245
2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str. 245
2.4. Komitety  | str. 246
2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str. 246
2.6. Rada Polityki Pieniężnej  | str. 247
2.7. Organy centralne  | str. 247

Terenowa administracja rządowa  | str. 249

3.1. Uwagi ogólne  | str. 249
3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str. 250
3.3. Wojewoda  | str. 252
3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str. 252
3.3.2. Kompetencje wojewody  | str. 254
3.3.3. Status osobowy wojewody  | str. 256
3.3.4. Organy pomocnicze wojewody  | str. 257
3.4. Wojewódzka administracja zespolona  | str. 258
3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str. 258
3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str. 259
3.5. Wojewódzka administracja niezespolona  | str. 262

Rozdział ósmy 
Samorząd terytorialny  | str. 264

Zagadnienia ogólne  | str. 264

1.1. Podstawowe części konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str. 264
1.1.1. Wspólnota mieszkańców – składnik podmiotowy  | str. 264
1.1.2. Trójszczeblowość – element przedmiotowy  | str. 265
1.1.3. Inne części konstrukcyjne  | str. 267
1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str. 268
1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str. 269
1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str. 269
1.3.2. Zasada samodzielności  | str. 271

Zadania  | str. 275

2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str. 275
2.2. Zadania własne gminy i ich katalog  | str. 278
2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str. 279
2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog  | str. 280
2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str. 282
2.6. Inne zadania powiatu  | str. 283
2.7. Zadania miasta na prawach powiatu  | str. 283
2.8. Zadania samorządu województwa  | str. 283
2.8.1. Podział zadań z administracją rządową  | str. 283
2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str. 284
2.8.3. Zadania własne województwa  | str. 285
2.8.4. Zadania zlecone województwu  | str. 285

Władze i organy samorządu terytorialnego  | str. 286

3.1. Władze i organy  | str. 286
3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str. 286
3.3. Gmina  | str. 288
3.3.1. Rada gminy  | str. 288
3.3.2. Organ wykonawczy gminy  | str. 291
3.3.3. Radni  | str. 295
3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str. 296
3.3.5. Gminy o specjalnym statusie  | str. 297
3.4. Powiat  | str. 300
3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str. 300
3.4.2. Organ wykonawczy powiatu  | str. 301
3.4.3. Starosta  | str. 303
3.4.4. Powiatowa administracja zespolona  | str. 304
3.5. Województwo samorządowe  | str. 306
3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str. 306
3.5.2. Organ wykonawczy województwa  | str. 307
3.5.3. Marszałek województwa  | str. 308
3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa  | str. 308

Referendum lokalne  | str. 309

4.1. Pojęcie referendum lokalnego  | str. 309
4.2. Typy referendum lokalnego  | str. 309
4.3. Ważniejsze części nowoczesnania referendalnego  | str. 311
4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str. 313

Konsultacje społeczne  | str. 314
Związki i porozumienia komunalne  | str. 315

6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str. 315
6.2. Związki komunalne  | str. 315
6.3. Porozumienia komunalne  | str. 318
6.4. Związek metropolitalny  | str. 319
6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str. 320
6.6. Zrzeszenia międzynarodowe  | str. 321

Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str. 322

7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str. 322
7.2. Nabywanie mienia komunalnego  | str. 323
7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str. 325
7.4. Gospodarka finansowa  | str. 326

Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str. 328

8.1. Ogólna charakterystyka  | str. 328
8.1.1. Kryterium nadzoru  | str. 328
8.1.2. Organy nadzoru  | str. 331
8.1.3. Zakres nadzoru  | str. 331
8.2. Środki nadzoru  | str. 332
8.2.1. Terminologia  | str. 332
8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str. 333
8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str. 337
8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str. 338

Samorządowe kolegia odwoławcze  | str. 340

9.1. Uwagi ogólne  | str. 340
9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str. 342
9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str. 343

Część trzecia 
Administracja w stosunkach zewnętrznych 

Rozdział dziewiąty 
Działania administracji publicznej i ich formy  | str. 347

Uwagi wprowadzające  | str. 347
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str. 350
Klasyfikacja form działania administracji  | str. 351

3.1. Kryterium władztwa  | str. 351
3.2. Kryterium skutku prawnego  | str. 353
3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str. 354
3.4. Kryterium charakteru działania prawnego  | str. 355
3.5. Kryterium sfery skutku prawnego  | str. 355
3.6. Kryterium adresata skutku prawnego  | str. 356

nowe typy prawnych form działania administracji  | str. 357


Rozdział dziesiąty 
Podmioty relacji zewnętrznych  | str. 360

Uwagi wprowadzające  | str. 360
Stosunek administracyjnoprawny  | str. 360

2.1. Pojęcie  | str. 360
2.2. Podmioty  | str. 362
2.3. Przedmiot i treść  | str. 366
2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str. 367
2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str. 368
2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str. 368
2.5.2. Stosunki sporne  | str. 372
2.5.3. Stosunki potencjalne i realne  | str. 372
2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str. 373
2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str. 374
2.5.6. Inne kategorie  | str. 374

Sytuacja administracyjnoprawna  | str. 375
Triada Bernatzika  | str. 376

4.1. Interes faktyczny (zwykły)  | str. 377
4.2. Interes prawny (kwalifikowany)  | str. 379
4.3. Publiczne prawa podmiotowe  | str. 383

Współczesne możliwości kompletowania triady Bernatzika  | str. 390

5.1. Uzasadnione oczekiwania  | str. 390
5.2. Prawa refleksowe  | str. 392

Rozdział jedenasty 
Akt administracyjny  | str. 394

Pojęcie aktu administracyjnego  | str. 394
Decyzja administracyjna  | str. 396

2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str. 397
2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str. 399

Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str. 400

3.1. Kryteria podziału związane z adresatem  | str. 401
3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str. 401
3.3. Kryteria podziału związane z treścią  | str. 404
3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych  | str. 405

Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 406

4.1. Uwagi wprowadzające  | str. 406
4.2. Fakt a prawo  | str. 407
4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 409
4.4. Dobór wstępny  | str. 410
4.5. Fakty  | str. 410
4.6. Prawo  | str. 412
4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str. 415
4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str. 417
4.9. Subsumcja  | str. 417

Luzy decyzyjne  | str. 418

5.1. Wyważanie  | str. 418
5.2. Dyskrecjonalność  | str. 420
5.3. Zachwyt administracyjne  | str. 421
5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – swobodne zachwyt  | str. 423
5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str. 427
5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny  | str. 429

Inne części subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 431
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 432
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 433
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 436

9.1. Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie  | str. 437
9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str. 438
9.3. Uchylenie aktu administracyjnego  | str. 439

Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str. 443

10.1. Pojęcie wadliwości aktu  | str. 443
10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego  | str. 443
10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str. 444
10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str. 447

Rozdział dwunasty 
Inne formy stosowania prawa administracyjnego  | str. 451

Akty i czynności egzekucyjne  | str. 451

1.1. Uwagi ogólne  | str. 451
1.2. Formy działania organu egzekucyjnego  | str. 452

Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str. 453

2.1. Pojęcie  | str. 453
2.2. Charakterystyka  | str. 454
2.3. Ochrona adresata  | str. 456

Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str. 457

3.1. Uwagi ogólne  | str. 457
3.2. Umowa cywilnoprawna  | str. 459
3.3. Umowa administracyjna  | str. 459
3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str. 459
3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech  | str. 461
3.3.3. Umowa administracyjna we Francji  | str. 464
3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str. 464

Ugoda administracyjna  | str. 466

4.1. Pojęcie ugody administracyjnej  | str. 466
4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str. 467
4.3. Skutki ugody  | str. 468

Przyrzeczenie administracyjne  | str. 469
Działania faktyczne administracji  | str. 471

6.1. Działania społeczno-organizatorskie  | str. 471
6.2. Działania materialno-technologiczne  | str. 472

Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str. 473

7.1. Istota bezczynności oraz milczenia  | str. 473
7.2. Bezczynność administracji  | str. 473
7.2.1. Poszukiwanie definicji  | str. 473
7.2.2. Bezczynność w innowacyjnaniu administracyjnym  | str. 474
7.2.3. Bezczynność poza nowoczesnaniem administracyjnym  | str. 476
7.3. Milczenie administracji  | str. 477

Część czwarta 
Kontrola administracji  

Rozdział trzynasty 
Sądownictwo administracyjne  | str. 483

Zagadnienia ogólne  | str. 483

1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str. 483
1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str. 487
1.3. Cel sądownictwa administracyjnego  | str. 490
1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie rozmiaru sprawiedliwości  | str. 491
1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego  | str. 494
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str. 496

Ustrój sądów administracyjnych  | str. 497

2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str. 497
2.2. Struktura sądów administracyjnych  | str. 498
2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str. 499

Przedmiot ochrony  | str. 501

3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty  | str. 501
3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str. 505

Podmioty  | str. 506

4.1. Podmioty czynne  | str. 506
4.2. Podmioty bierne  | str. 508
4.3. Inne podmioty  | str. 508

Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego
(przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str. 509

5.1. Wprowadzenie  | str. 509
5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str. 510
5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str. 514
5.3.1. Decyzja administracyjna  | str. 514
5.3.2. Postanowienia administracyjne  | str. 515
5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty albo czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str. 516
5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str. 517
5.3.5. Akty prawa miejscowego  | str. 518
5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str. 519
5.3.7. Akty nadzoru  | str. 520
5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie progresywnania  | str. 521
5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia  | str. 522
5.3.10. Enumeracja negatywna  | str. 523
5.4. Inne obszary działania sądu  | str. 524
5.4.1. Wielki kompetencyjne  | str. 524
5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str. 525

Skarga  | str. 526

6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str. 526
6.2. Skarga w systemie polskim  | str. 527

Przedmiot rozpoznania  | str. 528

7.1. Sprawa sądowoadministracyjna  | str. 529
7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str. 530

Przedmiot orzekania  | str. 531

8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str. 531
8.2. Rodzaje orzeczeń sądowych  | str. 532
8.3. Związanie sądu w fazie orzekania  | str. 532
8.4. Istota orzekania i jego zakres  | str. 533
8.4.1. Istota orzekania  | str. 533
8.4.2. „Szerokość” orzekania  | str. 534
8.4.3. Problem orzekania merytorycznego  | str. 537
8.4.4. „Głębokość” orzekania  | str. 539
8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius  | str. 541

Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str. 542
Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego  | str. 543


Rozdział czternasty 
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str. 545

System kontroli administracji  | str. 545

1.1. Wprowadzenie  | str. 545
1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str. 546
1.2.1. Kryteria kontroli  | str. 546
1.2.2. Podmioty kontroli  | str. 546
1.2.3. Inne części różnicujące  | str. 547
1.3. Atrybuty kontroli administracji  | str. 548

Kontrola zewnętrzna  | str. 549

2.1. Kontrola parlamentarna  | str. 549
2.2. Kontrola państwowa  | str. 550
2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str. 550
2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli  | str. 551
2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK  | str. 553
2.3. Kontrola sądów i trybunałów  | str. 554
2.4. Kontrola prokuratorska  | str. 555
2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str. 557
2.6. Inne typy kontroli sprawowanej poprzez pozaadministracyjne organy państwowe  | str. 558
2.7. Kontrola społeczna (obywatelska)  | str. 559

Kontrola wewnętrzna  | str. 560

3.1. Uwagi ogólne  | str. 560
3.2. Kontrola w administracji rządowej  | str. 561
3.3. Kontrola zarządcza  | str. 562
3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej  | str. 563

Część piąta 
Problemy aksjologiczne 

Rozdział piętnasty 
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str. 569

Aksjologia i aksjologia prawa  | str. 569
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str. 575
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str. 578

3.1. Dobro człowieka  | str. 578
3.2. Moralność  | str. 580
3.3. Sprawiedliwość  | str. 584
3.4. Prawda  | str. 588
3.5. Racjonalność  | str. 590
3.6. Pewność  | str. 592
3.7. Jasność i jawność  | str. 593
3.8. Szybkość i ekonomiczność  | str. 595
3.9. Wartości bronione poprzez prawo administracyjne  | str. 596

Etyka administrowania  | str. 597

Wybrana literatura  | str. 605

Dane oraz specyfikacja:

  • Kategoria

    E-booki
  • Producent

    Wolters Kluwer Polska SA
  • ISBN

    9788382868067
  • Autor

    Jan zimmermann
  • Wydawnictwo

    Wolters kluwer
  • Rok wydania

    2022
  • Przecena

    -
  • Opinia użytkowników

    -

Ranking ofert - najlepsze promocyjne ceny 2017

  • Prawo administracyjne. Zagadnienia ogólne i ustrojowe (sklep TaniaKsiazka.pl)
    61,48 zł Sklep TaniaKsiazka.pl
    Przejdź do sklepu

W naszym rankingu znajduje się 1 promocyjnych ofert w cenie 61,48 zł.

Opinie i recenzje użytkowników

Dodaj opinie lub recenzję dla Prawo administracyjne. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.

Produkty powiązane

Inne w kategorii E-booki