Tytuł Procedura budżetowa we współczesnym prawie konstytucyjnym. Analiza porównawcza na przykładzie państw UE Autor Grzegorz Kuca Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8124-528-9 kolekcja Monografie Rok wydania 2018 ilość stron 504 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 9
Wstęp | str. 13
Rozdział I
Pojęcie, części i determinanty procedury budżetowej | str. 27
1. Charakterystyka uwarunkowań definicyjnych procedury budżetowej i cyklu budżetowego | str. 27
1.1. Uwagi wprowadzające | str. 27
1.2. Próba konceptualizacji pojęcia "procedura budżetowa | str. 35
1.3. Zakres i treść unormowań proceduralnych | str. 42
1.4. Budowa procedury budżetowej | str. 43
2. Etapy procedury budżetowej, fazy cyklu budżetowego, cykl budżetowy | str. 46
2.1. Kwestie terminologiczne | str. 46
2.2. Podział dychotomiczny | str. 48
2.3. Podział trychotomiczny | str. 53
2.4. Cykl budżetowy | str. 59
3. Determinanty procedury budżetowej. Pojęcia procedury budżetowej oraz budżetu państwa w konstytucjach państw UE | str. 63
3.1. Zasady budżetowe | str. 63
3.2. Forma i ranga aktu budżetowego | str. 92
3.3. Uczestnicy procedury budżetowej | str. 102
3.4. Pojęcia procedury budżetowej i budżetu państwa w konstytucjach państw UE | str. 104
4. Wnioski | str. 111
Rozdział II
Projektowanie budżetu państwa | str. 115
1. Zasady progresywnania zmierzającego do opracowania projektu aktu budżetowego | str. 115
1.1. Uwagi wprowadzające. Określenie przedmiotu progresywnania | str. 115
1.2. Kompozycja przedmiotu nowoczesnania | str. 120
2. Kompetencje podmiotów na etapie projektowania budżetu państwa | str. 135
2.1. Uwagi wprowadzające | str. 135
2.2. Opracowanie podstaw projektu budżetu państwa | str. 136
2.3. Przeprowadzenie negocjacji budżetowych | str. 154
2.4. Sporządzenie projektu aktu budżetowego | str. 160
2.4.1. Uwagi wprowadzające | str. 160
2.4.2. Wyłączność rządu w zakresie inicjatywy budżetowej | str. 166
2.4.3. Możliwość opatrzenia projektu aktu budżetowego klauzulą pilności | str. 177
2.4.4. Zasada dyskontynuacji prac parlamentu i jej znaczenie dla projektu aktu budżetowego | str. 186
3. Skutki prawne nieprzedłożenia projektu aktu budżetowego | str. 188
4. Wnioski | str. 192
Rozdział III
Uchwalanie budżetu państwa | str. 199
1. Zasady innowacyjnania zmierzającego do uchwalenia budżetu państwa | str. 199
1.1. Uwagi wprowadzające. Określenie przedmiotu nowoczesnania | str. 199
1.2. Budowa przedmiotu progresywnania | str. 202
2. Kompetencje podmiotów na etapie uchwalania budżetu państwa | str. 202
2.1. Progresywnanie z aktem budżetowym w parlamencie | str. 202
2.1.1. Uwagi wprowadzające; nowoczesnanie weryfikacyjne | str. 202
2.1.2. Czytania projektu aktu budżetowego | str. 210
2.1.3. Prace komisji nad projektem aktu budżetowego | str. 214
2.1.4. Poprawki do projektu aktu budżetowego | str. 222
2.1.5. Głosowanie i niedopuszczalność przeprowadzenia referendum | str. 241
2.1.6. Udział drugiej izby parlamentu w procedurze budżetowej | str. 247
2.2. Ewentualne poddanie aktu budżetowego kontroli konstytucyjności | str. 255
2.3. Podpisanie i ogłoszenie aktu budżetowego poprzez głowę państwa | str. 265
3. Skutki prawne nieuchwalenia budżetu państwa | str. 279
3.1. Rozwiązania awaryjne na wypadek braku budżetu państwa | str. 279
3.2. Rozwiązanie (skrócenie kadencji) parlamentu i przedterminowe wybory | str. 294
4. Wnioski | str. 302
Rozdział IV
wykonywanie budżetu państwa | str. 307
1. Zasady progresywnania zmierzającego do wykonania budżetu państwa | str. 307
1.1. Uwagi wprowadzające. Charakterystyka przedmiotu postępowania | str. 307
1.2. Zasady realizowania w ujęciu przedmiotowym | str. 312
1.3. Kompetencje podmiotów na etapie realizowania budżetu państwa | str. 318
1.3.1. Przygotowanie do wykonania i właściwe realizowanie budżetu państwa | str. 318
1.3.2. Zmiany budżetu państwa w toku jego realizowania | str. 323
1.3.3. Zmiany w budżecie państwa w toku jego realizowania | str. 333
1.3.4. Przeniesienie niezrealizowanych wydatków na następny rok | str. 340
2. Kontrola wykonania budżetu państwa | str. 341
2.1. Uwagi wprowadzające. Rola rządu bądź ministra właściwego do spraw budżetu w zakresie sporządzenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa | str. 341
2.2. Rola najwyższych organów kontroli w kontroli wykonania budżetu państwa | str. 351
2.3. Rozpatrzenie sprawozdania poprzez parlament; udzielenie absolutorium | str. 366
3. Niezależne organy pilnujące stabilność finansową państwa - rady fiskalne | str. 376
4. Wnioski | str. 388
Wnioski i postulaty de lege ferenda | str. 391
Wykaz aktów prawnych | str. 417
Wykaz orzecznictwa | str. 437
Bibliografia | str. 441
Indeks rzeczowy | str. 479
Summary | str. 485
Załącznik | str. 491
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Procedura budżetowa we współczesnym prawie konstytucyjnym. analiza porównawcza na przykładzie państw ue, AZ#BEB67275EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.