Filozofia dramy to wielka, dwutomowa praca o charakterze interdyscyplinarnym. Autorka postawiła sobie za cel zrekonstruowanie znaczenia, jakie drama posiada dla artystycznego procesu twórczego. Z tego względu tematyka ta obejmuje zarówno estetykę, filozofię, a także – po części – antropologię kultury, psychologię i socjologię, literaturoznawstwo, teatr (…). Autorka rekonstruuje w nim znaczenie dramy w procesie twórczym artysty, aby w II części refleksję teoretyczną umieścić w perspektywie historii sztuki. (…) zawiera wielkie omówienie twórczości artystycznej oraz analizy wybranych obrazów malarstwa. (…) Prowadzenie analizy oparte na prawidłowej znajomości tematu (...) na podziw zasługuje dobre ugruntowanie teoretyczne poruszanych zagadnień i obfita erudycja (…)
prof. Dr hab. Adam Grzeliński
(…) Praca pani dr Grażyny Zielińskiej jest próbą ukazania roli i znaczenia dramy w dialektycznie rozumianym procesie twórczym, a także oryginalną (autorską) próbą wykorzystania dramy do analizy dzieł malarskich. Autorka bada związek między dramą a malarstwem i możliwości użycia dramy (rozmaitych strategii dramowych) do rozwoju potencjału twórczego artysty (w szczególności jego wyobraźni).(…) Filozofię dramy pani Zielińska przedstawia przeważnie w kontekście historii sztuki i estetyki (autorka jest artystką–malarką, konserwatorką dzieł sztuki a także pedagogiem dramy i instruktorką teatralną), lecz też liczne są w jej pracy odniesienia do innych dziedzin wiedzy (…) W rozdziale teoretycznym pani Zielińska wprowadza czytelnika w nad wyraz bogaty znaczeniowo świat dramy przytaczając różne, znane w literaturze przedmiotu jej definicje. Nie ogranicza się przy tym do zwykłego wyliczenia stanowisk,oferuje własne definicje dramy.(…) Nadrzędnym celem dramy jest doprowadzenie jej uczestników do stanu świadomej umiejętności słuchania swojego głosu Sumienia. Sformułowanie przez autorkę własnej koncepcji dramy to efekt nie tylko wspaniałej znajomości historii i teorii dramy o czym świadczy liczba przytoczonych w tym rozdziale prac poświęconych bezpośrednio albo pośrednio dramie, ale też efekt wieloletniego jej praktykowania. (…) Pani Zielińska omawia m.in. Metody dramy, dramę jako fason życia, dramę w kontekście zdrowia psychicznego, dramę w teatrze i sztuce tradycyjnej (…). Z metod dramowych jako pierwszą autorka omawia metodę „wczucia" Edyty Stein, metodę bliską autorce, jako że w pracy sama stosuje m.in. Metodę fenomenologiczną.
dr hab. Prof. UWM Ewa Starzyńska-Kościuszko
Pani dr Grażyna Zielińska od wielu lat poszukuje nowych możliwości wprowadzania sztuki do procesu edukacji. Jest zainteresowana zwykle przeróżnymi sposobami łączenia nauczania z wychowaniem przez teatr i malarstwo, z użyciem technik improwizacyjnych. Traktując człowieka całościowo (holistycznie), odczuwa potrzebę docierania do głębokich pokładów jego psychiki i wyposażania uczestnika dramy w filozofię życiową,...
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Filozofia dramy tom 1 i 2. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.