Książka Kochani krwiopijce! Własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce jest pierwszą pracą całościowo ukazującą problematykę własności literackiej i praw autorów na ziemiach polskich w XIX w. Autorka traktuje temat wielowymiarowo, wychodząc daleko poza kwestie czysto prawne. Na podstawie szerokiego materiału źródłowego rekonstruuje poglądy i stanowiska wydawców, autorów, prawników i analizuje je w kontekście praktyk literackich i wydawniczych, a także procesów komercjalizacji literatury. Uwzględnia m.in. Powszechne w tym okresie zjawisko publikacji w odcinkach prasowych. Stanowiska polskich autorów i wydawców okazują się wyjątkowo niebanalne w odniesieniu do umiędzynarodowienia prawa autorskiego. Teoretycznie przyjęcie konwencji berneńskiej powinno być prawidłowe dla wydawców działających na podzielonym polskim rynku, na którym obowiązywały trzy różne ustawy. Wydawcy polscy zachowywali jednak dystans albo byli wprost przeciwni konwencji międzynarodowej, zwłaszcza zaś postulowanej poprzez nią ochronie tłumaczeń. Więcej korzyści wiązali z wolnością tłumaczeń utworów zagranicznych aniżeli z ochroną przed przedrukami, o którą sami potrafili dość poprawnie zadbać, wytwarzając wewnętrzne prawa zwyczajowe, funkcjonujące ponad kordonami. Książka pokazuje sprzeczności koncepcji uniwersalnego prawa autorskiego, a także konflikty interesów w polu wydawniczym i literackim. Dekonstruuje również ideał autora romantycznego. Ukazuje, iż produkcja literacka ufundowana jest na pragnieniu rozciągającym się pomiędzy dwoma dążeniami, do oryginalności twórczej i ekonomicznego sukcesu. Wymiary te nigdy się nie schodzą, ale sprzeczne w sobie marzenie o jednoczesnym ich osiągnięciu nakręca wydawniczy biznes, zabezpieczany prawem autorskim.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kochani krwiopijce. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.