Tytuł Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo Autorzy Łukasz Kamiński, Magdalena Sieniuć, Anna Barczak, Marta Woźniak, Marcin Kamiński, Zofia Duniewska, Ryszarda Michalska-Badziak, Jerzy Parchomiuk, Anna Ostrowska, Jacek Jaworski, Paweł Wojciechowski, Mirosław Wincenciak, Katarzyna Celińska-Grzegorczyk, Wojciech Piątek, Michał Kasiński, Piotr Korzeniowski, Dominik Kościuk, Maciej Kruś, Małgorzata Stahl, Ewa Olejniczak-Szałowska, Krystian Ziemski, Przemysław Wilczyński, Agnieszka Wilczyńska, Mariusz Kotulski, Piotr Ruczkowski, Anna Fogel, Jan Olszanowski, Rafał Budzisz, Iwona Niżnik-Dobosz, Adrianna Ogonowska, Małgorzata Korzycka, Anna Lichosik, Sławomir Pawłowski, Mateusz Karciarz, Martyna Wilbrandt-Gotowicz, Eliza Komierzyńska-Orlińska, Agnieszka Żywicka, Paulina Bieś-Srokosz, Łukasz Buczkowski, Ewelina Dziuban, Anna Gross, Anna Haładyj, Mária Havelková, Matej Horvat, Agnieszka Jaworowicz-Rudolf, Konrad Kędzierski, Artur Krakała, Ewa Kubas, Renata Lewicka, Marek Lewicki, Konrad Łuczak, Monika Majak, Alina Miruć, Adrian Misiejko, Artur Modrzejewski, Jakub Polanowski, Mária Srebalová, Łukasz Stelmaszczyk, Magdalena Strożek-Kucharska, Michał Ulasiewicz, Paulina Ura, Anna Ważbińska-Dudzińska, Elżbieta Wituska, Ewa Wójcicka Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8124-399-5 linia Monografie Rok wydania 2017 ilość stron 828 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów................................................................................................................. 19
CZĘŚĆ I. ZASADY PRAWA – ZAGADNIENIA OGÓLNE
Małgorzata Stahl
Zasady w prawie administracyjnym – zagadnienia ogólne..................................... 25
Zofia Duniewska
Z refleksji nad pojęciem i charakterem zasad prawa................................................ 32
Eliza Komierzyńska-Orlińska
Charakter i rola (znaczenie) zasad prawa administracyjnego................................ 45
Marcin Kamiński
Normy-zasady prawa administracyjnego i ich konkretyzacja................................ 59
1. Normy-reguły i normy-zasady w ogólnej teorii prawa................................ 59
2. Normy-zasady prawa administracyjnego i ich parametry charakterystyczne..................... 62
3. Zagadnienie konkretyzacji norm-zasad prawa administracyjnego............................ 66
4. Uwagi końcowe.................................................................................................. 70
Piotr Ruczkowski
Zasada nadrzędności prawa międzynarodowego nad prawem krajowym w systemie zasad prawa administracyjnego............................................................... 72
1. Wprowadzenie................................................................................................... 72
2. Zagadnienia szczegółowe.................................................................................. 76
3. Konkluzje............................................................................................................ 82
Jerzy Parchomiuk
kompozycja nadużycia prawa w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego...................... 84
1. Wprowadzenie – uwagi metodologiczne i terminologiczne....................... 84
2. Nadużycie prawa a zasada demokratycznego państwa prawnego.............. 86
3. Nadużycie prawa a zasada praworządności................................................... 87
4. Nadużycie prawa a zasada pewności prawa................................................... 91
5. Nadużycie prawa a zasada harmonizowania interesu publicznegoi interesu jednostki................. 93
6. Nadużycie prawa a zasada proporcjonalności............................................... 94
7. Zasada równości i sprawiedliwości................................................................. 96
8. Zasada ochrony zaufania.................................................................................. 98
9. Podsumowanie...................................................................................................101
Krystian Ziemski
Weryfikacja zasad prawa administracyjnego.............................................................103
Matej Horvat, Mária Srebalová, Mária Havelková
Principles of Administrative Penalty in the Statutory Law of the Slovak Republic.......................118
1. Administrative penalty legislation in the Slovak Republic.......................... 118
1.2. Concept of the terms „criminal charge” and „criminal nature”........120
1.3. Nature of the administrative offences in the Slovak Republic...........121
1.4. Criminal principles in the administrative punishment......................122
2. Case-law of courts on the criminal principles in the administrative punishment..................123
2.1. Criminal nature of the administrative offences...................................123
2.2. Judicial review (full jurisdiction, rule of law – separation of powers)...........................124
2.3. Ne bis in idem............................................................................................126
2.4. Presumption of innocence and in dubio pro reo................................. 127
2.5. Nemo tenetur se ipso accusare.................................................................128
3. Principles of the administrative punishment in the legislation
of the Slovak Republic.......................................................................................128
3.1. Principle nullum crimen/nulla poena sine lege.....................................129
3.2. Principle ne bis in idem........................................................................... 131
3.3. Right to appeal..........................................................................................132
4. Conclusions........................................................................................................134
Bibliography...............................................................................................................134
CZĘŚĆ II. ZASADY W PRAWIE USTROJOWYM
Iwona Niżnik-Dobosz
Zasady ustroju polskiej administracji publicznej..................................................... 139
1. Wprowadzenie................................................................................................... 139
1.1. Pojęcie i klasyfikacja zasad......................................................................139
1.2. Zasady ustrojowe......................................................................................140
2. Zasady ustroju (ustrojowe) administracji publicznej wobec zasad ustroju politycznego, a także zasad technicznych.............................................. 141
3. Ograniczenia zasad ustroju administracji przez przedmiotowe wyodrębnianie ustrojowego prawa administracyjnego................................142
3.1. Przedmiotowe ujęcie ustrojowego prawa administracyjnego............142
3.2. Opisowe zasady ustrojowego prawa administracyjnego.................... 142
4. Prawne zasady ustroju a prawne zasady organizacji administracji publicznej.....................143
5. Prawne zasady ustroju administracji publicznej...........................................144
5.1. Forma państwa, ustrój terytorialno-prawny........................................ 144
5.2. Zasady ustroju politycznego Rzeczypospolitej Polskiej w świetle Konstytucji RP a zasady ustroju administracji publicznej – typu zasad ustroju państwa................................................................. 145
5.3. Zasady ustroju administracji publicznej stanowiące rozwinięcie zasad ustroju administracji rodzaju zasada ustroju państwa.................. 149
5.4. Prawne zasady organizacji administracji publicznej...........................151
6. Podsumowanie...................................................................................................154
Michał Kasiński
Zaufanie do władz publicznych w świetle zasady demokratycznego państwa
prawnego........................................................................................................................... 156
Łukasz Buczkowski
Instrumenty wdrażania idei prawidłowej administracji na gruncie zasady parlamentarnego systemu rządów..... 165
Ewa Olejniczak-Szałowska
O zasadzie efektywności działania administracji – uwagi na tle koncepcji prakseologicznych ocen i dyrektyw Tadeusza Kotarbińskiego.............................. 185
1. Zagadnienia wstępne.........................................................................................185
2. Pojęcie i właściwości działania wydajnego w ujęciu prakseologicznym...............187
3. Prakseologiczne dyrektywy (wytyczne) działania efektywnego.....................190
4. Uwagi końcowe..................................................................................................193
Rafał Budzisz
Zasada efektywności w działaniu organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.............195
1. Wprowadzenie................................................................................................... 195
2. Zasada skuteczności.............................................................................................196
3. Płaszczyzny działania organów stanowiących samorządu terytorialnego..................................... 197
4. Czynniki wpływające na produktywność działania organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego...............................................................198
5. Kolizja zasad.......................................................................................................202
6. Podsumowanie...................................................................................................203
Agnieszka Żywicka
Aktualny model struktur administracji niezespolonej a zasada wydajności i produktywności działań administracji publicznej w gospodarce..............................205
1. Wprowadzenie................................................................................................... 205
2. Pojęcie skuteczności działań administracji publicznej................................... 206
3. Istota niezespolenia administracji publicznej – uwarunkowania prakseologiczne........................207
4. Organy niezespolonej administracji rządowej i ich prawne determinanty..................................... 209
5. Powiązania prawne między rządową administracją zespoloną
i niezespoloną w kontekście sprawności........................................................ 211
6. Podział administracyjny kraju a sprawność działań administracji niezespolonej.........................213
7. Podsumowanie...................................................................................................215
Anna Gross
Zasady konsultacji społecznych w prawie administracyjnym................................ 217
Michał Ulasiewicz
Zasada jawności administracyjnej w jednostkach samorządu terytorialnego.... 228
1. Uwagi wstępne................................................................................................... 228
2. Jawność obrad organów kolegialnych jednostek samorządu terytorialnego.................................. 230
3. Dostęp do dokumentów................................................................................... 234
4. Jawność finansów samorządu terytorialnego................................................ 237
5. Jawność oświadczeń posiadajątkowych składanych przez funkcjonariuszy samorządowych................. 239
6. Uwagi końcowe..................................................................................................241
Mateusz Karciarz
Zasada jawności w działalności organów uchwałodawczych jednostek samorządu terytorialnego..........242
1. Wprowadzenie................................................................................................... 242
2. Normatywne podstawy zasady jawności........................................................243
3. Jawność działalności organów jednostek samorządu terytorialnego......... 246
4. Jawność posiedzeń organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego......................... 247
5. Pozostały zakres przedmiotowy zasady jawności..........................................250
6. Ograniczenia jawności...................................................................................... 251
7. Podsumowanie...................................................................................................254
Dominik Kościuk
Zasada informowania w kontekście prawa administracji elektronicznej............ 255
1. Wstęp...................................................................................................................255
2. Istota zasady informowania............................................................................. 256
3. Pojęcie prawa administracji elektronicznej....................................................262
4. Wybrane regulacje normatywne wzmacniające zasadę informowania w prawie e-administracji......... 262
5. Zakończenie........................................................................................................266
Konrad Kędzierski
Hierarchiczność jako podstawowa zasada organizacji w Policji............................267
1. Uwagi wstępne................................................................................................... 267
2. Hierarchiczność w Policji.................................................................................271
3. Podsumowanie...................................................................................................278
CZĘŚĆ III. ZASADY W PRAWIE POMOCY SPOŁECZNEJ
Artur Krakała
Zasada godności człowieka – wybrane zagadnienia................................................. 281
1. Koncepcje i geneza godności człowieka......................................................... 281
2. Podstawy prawne godności człowieka............................................................283
3. Godność człowieka w prawie polskim............................................................285
4. Poszanowanie i ochrona godności człowieka................................................289
5. Podsumowanie...................................................................................................292
Mirosław Wincenciak
O respektowaniu zasad prawa na przykładzie świadczeń opiekuńczych............. 294
1. Wstęp...................................................................................................................294
2. Naruszenia zasad prawa poprzez ustawodawcę.................................................295
2.1. Zasada równości.......................................................................................295
2.2. Zasada poprawnej legislacji.................................................................... 298
2.3. Zasada ochrony praw nabytych, a także zasada zaufania do państwa i stanowionego prawa............299
3. Respektowanie zasad prawa w procesie stosowania prawa......................... 301
Zasady: równości, pogłębiania zaufania do państwa i stanowionego prawa, informowania................ 301
4. Zakończenie........................................................................................................304
Ryszarda Michalska-Badziak
Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej............................................... 306
Przemysław Wilczyński
Dobro człowieka jako zasada administracyjnoprawnych regulacji przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu i jego skutkom................................... 317
1. Wprowadzenie................................................................................................... 317
2. Problemy alkoholowe........................................................................................319
3. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych
a wolność człowieka.......................................................................................... 323
4. Ingerencja państwa w sferę problemów alkoholowych
a wolność gospodarcza......................................................................................326
5. Reglamentacja alkoholowa jako instrument realizacji dobra człowieka
dotkniętego problemami alkoholowymi........................................................ 328
6. Zakończenie........................................................................................................333
CZĘŚĆ IV. ZASADY W PRAWIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO, PRAWIE BUDOWLANYM I PRAWIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI
Marta Woźniak
O potrzebie wartościowania w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym...........................339
1. Wprowadzenie................................................................................................... 339
2. Przestrzeń jako wartość.................................................................................... 341
3. Ustawowy sposób artykulacji wartości...........................................................343
4. Parametry standardowe wartości planowania przestrzennego................. 344
5. Wnioski końcowe i uwagi de lege ferenda......................................................348
Jacek Jaworski
Zasada ochrony interesu jednostkowego w planowaniu przestrzennym...........350
Łukasz Stelmaszczyk
Zasada sprawności (skuteczności) działań administracji w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych...............................................................361
1. Wprowadzenie................................................................................................... 361
2. Efektywność rozwiązań prawnych w obszarze realizacji publicznych inwestycji infrastrukturalnych......363
3. Sprawność lex specialis o charakterze materialnoprawnym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych....364
4. Sprawność lex specialis o charakterze procesowym w realizacji inwestycji infrastrukturalnych........368
5. Wydajność w prowadzeniu postępowań administracyjnych dotyczących publicznych inwestycji infrastrukturalnych...................................................374
6. Podsumowanie...................................................................................................377
Sławomir Pawłowski
Zasada zaufania obywatela do państwa w materialnym prawie administracyjnym na przykładzie
art. 98 u.g.n............................................379
1. Zasady ogólne prawa administracyjnego....................................................... 379
2. Zasada zaufania jednostki do państwa jako jedna z zasad ogólnych prawa administracyjnego.........381
3. Artykuł 98 u.g.n. A władztwo planistyczne gminy........................................ 383
4. Użycie instytucji zwrotu wywłaszczonej nieruchomości do odwrócenia skutków podziału nieruchomości w trybie art. 98 u.g.n. W przypadku zmiany planu i niezrealizowania drogi publicznej................386
5. Podsumowanie...................................................................................................389
Łukasz Kamiński
Konstytucyjna zasada ochrony własności a administracyjnoprawna ochrona obszarów uzdrowiskowych..... 392
Maciej Kruś
Zasady w Prawie budowlanym......................................................................................405
1. Wprowadzenie................................................................................................... 405
2. Zasady prawa w obu ujęciach...........................................................................407
3. Zasady w ujęciu klasycznym............................................................................ 409
4. Zasady w ujęciu koncepcji R. Alexy’ego.........................................................411
5. Wnioski...............................................................................................................413
Ewelina Dziuban, Mariusz Kotulski
dobre sąsiedztwo jako norma-reguła..........................................................................414
Anna Ostrowska
Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym – zasada prawa czy ornament?............................................................................................................................ 430
1. Obowiązek poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w procesie budowlanym w świetle doktrynalnych koncepcji zasad prawa...............................................................................430
2. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu dyrektywalnym (modelowym)....433
3. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich w ujęciu opisowym (mocnym).........438
4. Podsumowanie...................................................................................................447
CZĘŚĆ V. ZASADY W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Anna Haładyj
wydajność prawa ochrony środowiska wobec dezintegracji jego zasad ogólnych.......................451
1. Pojęcie zasady prawa w teorii prawa i jego przełożenie na prawo ochrony środowiska..................... 451
2. Kluczowe cechy współczesnego prawa ochrony środowiska – dekodyfikacja i dekonsolidacja.............458
3. Skutki dezintegracji zasad ogólnych prawa ochrony środowiska...............460
Piotr Korzeniowski
Wybrana problematyka zasady prewencji jako podstawy wykładni pojęcia przedsięwzięcia w procedurze jednostkowej oceny oddziaływania na środowisko................................................................463
1. Wprowadzenie................................................................................................... 463
2. Procedura ocen oddziaływania na środowisko............................................. 464
3. Zasada prewencji............................................................................................... 467
4. Uniemożliwianie destrukcyjnym oddziaływaniom na środowisko w związku z realizacją przedsięwzięcia..... 468
5. Wydanie decyzji środowiskowej dla zrealizowanego przedsięwzięcia.......472
6. Podsumowanie...................................................................................................475
Anna Barczak, Adrianna Ogonowska
Zasada proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów.........476
1. Uwagi wstępne................................................................................................... 476
2. Pojęcie i istota zasady proporcjonalności.......................................................477
3. Rola zasady proporcjonalności w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów.......................479
4. Uwagi końcowe..................................................................................................484
Agnieszka Jaworowicz-Rudolf
Zasada ne bis in idem w prawie ochrony środowiska? Uwagi na tle postulatu recypowania zasady dla sankcji administracyjnych w ochronie środowiska oraz zbiegu odpowiedzialności karnej z administracyjną.........485
Artur K. Modrzejewski
Zasada „zanieczyszczający płaci” a odpady promieniotwórcze wśród odpadów komunalnych............. 496
1. Wstęp...................................................................................................................496
2. Zasada „zanieczyszczający płaci”.....................................................................497
3. Zdarzenie radiacyjne.........................................................................................498
4. Władztwo nad odpadem komunalnym..........................................................500
5. Odpady radioaktywne wśród odpadów komunalnych................................ 502
6. Wnioski...............................................................................................................503
Elżbieta Wituska
W kierunku centralizacji? Kilka uwag natury organizacyjno-prawnej na gruncie proponowanych reform systemowych w zakresie zespolenia administracyjnego na przykładzie służb ochrony środowiska........505
CZĘŚĆ VI. ZASADY PRAWA W INNYCH DZIEDZINACH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Agnieszka Wilczyńska
Aksjologia zasady stabilizacji nazwisk........................................................................ 523
1. Wprowadzenie................................................................................................... 523
2. Nazwisko jako wartość osobowa..................................................................... 527
3. Nazwisko jako wartość rodowa....................................................................... 534
4. Nazwisko jako wartość ogólnospołeczna....................................................... 539
5. Zakończenie........................................................................................................541
Małgorzata Korzycka, Paweł Wojciechowski
Zasady prawa żywnościowego.......................................................................................545
1. Zagadnienia wstępne.........................................................................................545
2. Pojęcie zasady w prawie....................................................................................547
3. Zasady prawa żywnościowego......................................................................... 548
3.1. Zasada regulacji łańcucha żywnościowego od produkcji pierwotnej do konsumenta finalnego......... 549
3.2. Zasada odpowiedzialności podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze za zapewnienie bezpieczeństwa żywności i pasz......................................................................................... 550
3.3. Zasada śledzenia (traceability)............................................................... 552
3.4. Zasada analizy ryzyka..............................................................................554
3.4.1. Pojęcie ryzyka................................................................................ 554
3.4.2. Analiza ryzyka............................................................................... 556
2.4.2.1. Ocena ryzyka...................................................................557
2.4.2.2. Zarządzanie ryzykiem....................................................561
2.4.2.3. Informowanie o ryzyku.................................................564
3.5. Zasada ostrożności...................................................................................564
3.6. Zasada informowania..............................................................................567
4. Zakończenie........................................................................................................570
Monika Majak
Zasada wolności gospodarczej a działalność związana z obrotem produktami leczniczymi................572
Anna Fogel
Zasada powszechnej ochrony zabytków......................................................................584
1. Wprowadzenie................................................................................................... 584
2. Pojęcie zabytku...................................................................................................584
3. Zasada powszechnej ochrony zabytków bez względu na stan zachowania................................ 587
4. Znaczenie powszechnej ochrony zabytków dla uwarunkowań prawnych ochrony dóbr kultury niebędących zabytkami..............................................590
5. Uwagi końcowe..................................................................................................592
Adrian Misiejko
Zasady prawne regulujące organizowanie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym przez jednostki samorządu terytorialnego.................. 593
1. Wprowadzenie................................................................................................... 593
2. Zasady prawa......................................................................................................595
3. Zasada konkurencji dostosowywanej i zasada względnego uprzywilejowania operatorów..................596
4. Zasada jednostajnego rozwoju publicznego transportu zbiorowego...................................598
5. Zasady niedyskryminacyjne.............................................................................599
6. Próba wyznaczonia zasady naczelnej.................................................................. 600
7. Wnioski...............................................................................................................601
Anna Lichosik
Zasada administracyjnego nadzoru nad rynkiem kapitałowym............................605
1. Wprowadzenie................................................................................................... 605
2. Zasady prawa......................................................................................................605
3. Aksjologia prawa rynku kapitałowego............................................................608
4. Zasady prawa rynku kapitałowego..................................................................609
5. Zasada administracyjnego nadzoru................................................................ 612
5.1. Zakres podmiotowy nadzoru KNF........................................................614
5.2. Zakres przedmiotowy nadzoru KNF.....................................................616
6. Podsumowanie...................................................................................................617
CZĘŚĆ VII. ZASADY W postępowANIU ADMINISTRACYJNYM
Jan Olszanowski
Zasada praworządności w progresywnaniu administracyjnym z perspektywy konstytucyjnej................. 621
1. Uwagi ogólne......................................................................................................621
2. Treść zasady praworządności...........................................................................624
3. Zasada praworządności w orzecznictwie sądowym......................................628
4. Podsumowanie...................................................................................................631
Anna Ważbińska-Dudzińska
Zasada zaufania do organów państwa a konsekwencje błędnych pouczeń strony w progresywnaniu administracyjnym.............................. 632
Paulina Ura, Ewa Kubas
Realizacja zasady przekonywania w nowoczesnaniu administracyjnym................641
1. Uwagi ogólne......................................................................................................641
2. Zasada przekonywania a zasada zaufania do organów państwa.................642
3. Realizacja zasady przekonywania w toku nowoczesnania administracyjnego.......................643
4. Realizacja zasady przekonywania poprzez uzasadnienie decyzji administracyjnej...................645
5. Znaczenie zasady przekonywania w warunkach uznania administracyjnego i luzu decyzyjnego
administracji.....................................................................................................................648
6. Zasada przekonywania w postanowieniach organu administracji publicznej...............................651
7. Realizacja zasady przekonywania w toku zawierania ugód administracyjnych............................. 652
8. Podsumowanie...................................................................................................654
Katarzyna Celińska-Grzegorczyk
Realizacja zasady przekonywania w ogólnym innowacyjnaniu administracyjnym................................ 655
Alina Miruć
Zasada wnikliwości, prędkości i prostoty progresywnania w sprawach z zakresu pomocy społecznej.........665
1. Zagadnienia wprowadzające............................................................................ 665
2. Zasady ogólne pomocy społecznej.................................................................. 668
3. Istota zasady wnikliwości, prędkości i prostoty postępowania w ogólności i w odniesieniu do progresywnania w sprawach z zakresu pomocy społecznej............................................................................................ 670
4. Terminowość załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej jako realizacja zasady wnikliwości, prędkości i prostoty innowacyjnania................................................................................................673
5. Podsumowanie...................................................................................................675
Martyna Wilbrandt-Gotowicz
Zasada trwałości decyzji w innowacyjnaniach administracyjnych zintegrowanych z prawem Unii
Europejskiej............................................................ 677
1. Uwagi wstępne................................................................................................... 677
2. Zasada trwałości decyzji w Kodeksie postępowania administracyjnego i prawie unijnym...............678
3. Tryby uchylenia albo zmiany decyzji ostatecznych w projektach kodyfikacji innowacyjnania administracyjnego Unii Europejskiej..........................................................................................................681
4. Tryby uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznych w unijnych aktach sektorowych.........................685
5. Podsumowanie...................................................................................................691
Wojciech Piątek
Znaczenie zasad ogólnych nowoczesnania administracyjnego w wybranych ustawach z zakresu prawa administracyjnego............................................................................ 693
1. Wprowadzenie do rozważań............................................................................693
2. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu progresywnania administracyjnego na obszarze administracyjnego postępowania egzekucyjnego.................................................................................................... 694
3. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu postępowania administracyjnego w progresywnaniu o przyznanie świadczenia z zakresu pomocy społecznej.................................................................................. 697
4. Obowiązywanie zasad ogólnych Kodeksu progresywnania administracyjnego w nowoczesnaniu o udzielenie pozwolenia na budowę...........................................................................................................699
5. Podsumowanie...................................................................................................700
Paulina Bieś-Srokosz
Zasady Kodeksu innowacyjnania administracyjnego w nowoczesnaniach administracyjnych prowadzonych poprzez organy agencji rządowych..........................................................................................................702
1. Wstęp...................................................................................................................702
2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego a przepisy ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.........................................................................................................................703
3. Odstąpienie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od obowiązku doręczenia decyzji administracyjnej stronie............................................................................................................ 704
4. Rozważania nad zasadnością odstąpienia od zasady pisemności i doręczenia pism w innowacyjnaniach
administracyjnych prowadzonych przez organy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa............. 707
Magdalena Strożek-Kucharska
Zasady prawa użytkowane w innowacyjnaniu egzekucyjnym w administracji............................. 709
1. Wprowadzenie................................................................................................... 709
2. Definiowanie pojęcia zasad prawa.................................................................................... 711
3. Zasady prawa zawarte w Konstytucji RP, a użytkowane w egzekucji administracyjnej..................... 718
4. Zasady prawa wynikające z Kodeksu progresywnania administracyjnego użytkowane w egzekucji administracyjnej.....................................................................................................................720
5. Zasady prawa wynikające z ustawy o progresywnaniu egzekucyjnym w administracji......................723
6. Zasady prawa wynikające z ustaw szczególnych modyfikujące ogólne zasady używane w egzekucji administracyjnej............................................................................................... 723
7. Podsumowanie...................................................................................................725
CZĘŚĆ VIII. ZASADY W postępowANIU PRZED SĄDAMI ADMINISTRACYJNYMI
Renata S. Lewicka, Marek Lewicki
Konstytucja a jednolitość orzecznictwa sądowoadministracyjnego..................... 729
Konrad Łuczak
Zasady użytkowania prawa przez sądy administracyjne a pragmatyzm prawny................... 739
1. Uwagi wprowadzające.......................................................................................739
2. Kształt pragmatyzmu prawnego........................................................................ 741
najkorzystniejsze konsekwencje....................................................................................743
Teraźniejszość i przyszłość...............................................................................744
Empiryzm........................................................................................................... 745
Sytuacyjność....................................................................................................... 745
funkcjonalne rozumowanie................................................................................. 746
3. Kilka uwag o użytkowaniu prawa materialnego przez sądy administracyjne............................ 747
4. Pragmatyczne spojrzenie na zasady wykorzystywania prawa................................748
5. Uwagi końcowe..................................................................................................753
Magdalena Sieniuć
Zasada jawności postępowania i skutki jej naruszenia w innowacyjnaniu sądowoadministracyjnym.......... 755
Ewa Wójcicka
Zasada informacji procesowej jako przejaw rzetelnego postępowania sądowoadministracyjnego........ 764
1. Wprowadzenie................................................................................................... 764
2. Istota i funkcje zasady danych procesowej...............................................765
3. Zakres podmiotowy...........................................................................................768
4. Realizacja zasady udzielania danych prawnej.......................................... 769
5. Forma udzielanych pouczeń............................................................................ 773
6. Konsekwencje naruszenia zasady informacji procesowej............................774
7. Podsumowanie...................................................................................................775
Jakub Polanowski
Anonimizacja orzeczeń sądów administracyjnych w kontekście zasady jawności postępowania sądowoadministracyjnego...................................................................................................777
Bibliografia....................................................................................................................... 793
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zasady w prawie administracyjnym. teoria, praktyka, orzecznictwo, 7E0E1744EB. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.