Co to znaczy produkować film? Jak handluje się filmami? Czy w świecie produkcji filmowej istnieją odpowiedniki magazynów, w których zalegają niechciane przez kupujących produkty? Na czym polegają różnice pomiędzy systemami filmowymi: amerykańskim, opartym na kumulacji kapitału ekonomicznego, i europejskim, odwołującym się do kapitału kulturowego, a także budowania prestiżu? Jaką rolę w pejzażu kinematograficznym odgrywają rozwijające się w zawrotnym tempie Chiny? Książka Marcina Adamczaka jest poświęcona kinu w optyce rynkowej i instytucjonalnej.
Podejmuje m.in. Takie tematy, jak: • handel filmami, • reguły ich rozpowszechniania, • festiwale, • światowy rynek filmowy. Pierwszą część książki autor poświęca kształtowaniu się dominacji amerykańskiego przemysłu filmowego.
tworzy historyczne tło, zezwalające czytelnikowi zrozumieć współczesność, a także funkcjonowanie rynków filmowych w czasach najnowszych. W drugiej części autor opisuje europejski subsystem filmowy oparty na kumulacji kapitałów kulturowych, a nie ekonomicznych, choć zarysowuje jeszcze połączenia obecne na tym polu.
W trzeciej części książki autor podejmuje próbkę odpowiedzi na wciąż otwarte pytanie o rolę, jaką w pejzażu kinematograficznym odgrywają Chiny. Podrozdział poświęcony twórczości Zhanga Yimou przedstawia, jakimi sposobami kumulacji kapitałów posługują się dziś chińscy twórcy.
Część ta osadzona jest w szerokim kontekście historyczno-kulturowym, który pozwala spojrzeć na współczesną rywalizację mocarstw na arenie kinematograficznej w zupełnie inny sposób, i dostrzec w niej emanację widocznie poważniejszych konfliktów politycznych i kulturowych.
W badaniach produkcyjnych autor nie koncentruje się na luźno powiązanych studiach przypadków. Oferuje odmienne podejście, preferując szersze ujęcie systemu kosztem szczegółowego opisu jednostkowych zjawisk.
znaczne jest tu połączenie aspektów produkcyjnych z tematyką handlu filmami, obrotu i podmiany, rynku i kapitałów, zarysowanie perspektywy filmowego świata. Książka jest dedykowana dla studentów i wykładowców kursów akademickich dotyczących filmu, procesów globalizacji czy kultury współczesnej.
Może także być lekturą dla pasjonatów kina, którzy chcieliby poznać kulisy funkcjonowania przemysłów filmowych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kapitały przemysłu filmowego, AZ#435DC6BAEB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.