Tytuł Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich Autor Joanna Bednarz Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-076-8 Rok wydania 2013 Gdańsk Wydanie 1 ilość stron 338 Format pdf Spis treści Wstęp 7 Rozdział 1. Konkurencyjność i internacjonalizacja podmiotów gospodarczych 16 1.1. Istota i elementy systemu konkurencyjności przedsiębiorstw 16 1.2. Ewolucja teorii konkurencyjności 28 1.3. Istota i formy internacjonalizacji przedsiębiorstw 40 1.4. Motywy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw – ustalenia literaturowe i badania eksploracyjne 49 Rozdział 2. Uwarunkowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na wybranych rynkach europejskich 62 2.1. Istota branży i podejście badawcze w mezoekonomii 62 2.2. Wpływ otoczenia na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstw 66 2.3. Mezoekonomiczne uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez polskie podmioty 76 2.4. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej poprzez polskie podmioty w wybranych państwach europejskich 98 Rozdział 3. Strategie konkurencji polskich przedsiębiorstw jako źródło ich przewagi konkurencyjnej na rynkach europejskich 140 3.1. Istota przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 140 3.2. Ewolucja podejścia do źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw 143 3.3. Strategie konkurencji według M.E. Portera 163 3.4. Strategie konkurencji wykorzystywane poprzez polskie przedsiębiorstwa na rynkach europejskich 167 Rozdział 4. Potencjał konkurencyjny polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 175 4.1. Zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa 175 4.2. Klasyfikacja zasobów przedsiębiorstwa 178 4.3. Ewolucja koncepcji zasobów i kompetencji tworzących potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa 182 4.4. Struktura potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa – koncepcja łańcucha wartości 191 4.5. Elementy potencjału konkurencyjnego polskich przedsiębiorstw jako źródło ich przewagi konkurencyjnej na wybranych rynkach europejskich 205 Rozdział 5. Instrumenty konkurowania polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich 219 5.1. Istota instrumentów konkurowania przedsiębiorstwa 219 5.2. Typy instrumentów konkurowania przedsiębiorstwa 222 5.3. Struktura wiązki instrumentów konkurowania i wzajemne zależności pomiędzy instrumentami 230 5.4. Instrumenty konkurowania użytkowane poprzez polskie przedsiębiorstwa na wybranych rynkach europejskich 240 Rozdział 6. Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na wybranych rynkach europejskich w przekroju branżowym 258 6.1. Model konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w branży spożywczej na wybranych rynkach zagranicznych 259 6.2. Model konkurencyjności polskich podmiotów gospodarczych w branży kosmetycznej na rynkach europejskich 267 6.3. Model konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w branży odzieżowej na analizowanych rynkach zagranicznych 274 Podsumowanie 282 Załącznik 1. Kwestionariusz ankietowy: Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw z branży spożywczej, kosmetycznej i odzieżowej na rynki: niemiecki, czeski, rosyjski i ukraiński 288 Załącznik 2. Kwestionariusz do przeprowadzenia wywiadów eksperckich. Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw do Niemiec, Czech, Rosji i na Ukrainę 296 Bibliografia 298 Wykaz tabel 228 Wykaz rysunków 331
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.