Książka podejmuje stanowczo ważne problemy współczesności, epoki w której większość naszych reakcji jest upośredniona symbolami pochodzącymi z mediów masowej komunikacji, a życie społeczne, łącznie z wojnami i rewolucjami, przenosi się do Internetu. Podjęte w recenzowanej tu pracy analizy posiadają kluczowe znaczenie dla stworzenia teorii masowej komunikacji przez to, iż pokazują adekwatnie i oryginalnie epistemologiczny i psychologiczny jej kontekst.
z recenzji prof. Dra hab. Jerzego Bobryka (PAN)
Autor poświęca mniej uwagi historycznym uwarunkowaniom szkoły z Toronto, a więcej założeniom przyjętym przez wybranych jej przedstawicieli. Bardziej zajmuje się podstawami teoretycznymi i filozoficznymi aniżeli zależnościami historyczno-społeczno-politycznymi, w jakie nieraz obfitują opracowania dotyczące poglądów członków tej szkoły. Ta metodologiczno-epistemologiczna orientacja stanowi atrakcyjne i miejscami nowatorskie ujęcie, a wprowadzenie do rozważań koncepcji zwiększonego umysłu i upatrywanie w niej rozwiązania problemów kojarzonych ze szkołą z Toronto jest twórczym i oryginalnym wkładem autora, którego zdaniem włączenie koncepcji podmiotu rozszerzonego do omawianej teorii mediów pozwoli uniknąć uproszczeń w analizie fenomenu komunikacji i oskarżeń o determinizm techniczny.
z recenzji prof. Dra hab. Zbysława Muszyńskiego (UMCS)
Problemy z interpretacją dorobku szkoły z Toronto wynikają ze użytkowania upraszczających sformułowań dotyczących relacji miedzy mediami a poznaniem. Chcąc wyrazić, na czym polegają poznawcze funkcje mediów stanowczo trudno uniknąć kłopotliwych sformułowań, takich jak: „technologie przekształcające świadomość”, "wpływ mediów" albo "logika pisma". Sformułowania te są problematyczne, ponieważ sugerują, iż istnieją jakieś zewnętrzne w stosunku do biernego i reaktywnego człowieka czynniki, które z koniecznością przekształcają jego poznawcze funkcjonowanie. Czy można tak doprecyzować te wypowiedzi, żeby nadać im jednoznaczną i nierodzącą oskarżeń o determinizm techniczny interpretację? by udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie niezbędna staje się refleksja dotycząca podstawowych kategorii służących ujmowaniu relacji pomiędzy technikami komunikacyjnymi a podmiotem poznania. Przedstawiona w książce koncepcja umysłu zwiększonego może służyć jako narzędzie umożliwiające zmianę sposobu myślenia o tej kluczowej dla szkoły z Toronto relacji.
Marcin Trybulec – doktor nauk o poznaniu i komunikacji społecznej, absolwent socjologii (KUL) i filozofii (UMCS), pracuje na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki technologicznego zapośredniczenia poznania, epistemologii technice poznawczych i filozofii komunikacji. Publikował m.in. W „Filozofii Nauki”, „Dialogue and Universalism”, „Pragmatics and Cognition”.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Media i poznanie, NX#1530088. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.