Tytuł Burza w mózgu nastolatka Podtytuł Potencjał okresu dorastania Autor Alfie Kohn Język polski Wydawnictwo Mind Tłumaczenie Bochenek Karolina ISBN 978-83-62445-63-9 Rok wydania 2016 Podkowa Leśna ilość stron 256 Format pdf Spis treści CZĘŚĆ I. POTENCJAŁ OKRESU DORASTANIA
Korzyści i wyzwania okresu dorastania
zastosowanie potencjału dorastania poprzez dorosłych
Zrozumieć młodych
Ryzyko i nagroda
Bunt dorastania
Dojrzewanie płciowe, seksualność i dorastanie
Wyzwania związane z przedłużonym okresem dorastania
Zmiany związane z dorastaniem i kluczowa rola relacji
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. NASZ ŚWIAT
WEWNĘTRZNY
Trzy podstawowe rodzaju map umysłu
Obserwowanie własnego umysłu
Różnica pomiędzy psychowzrocznością a postrzeganiem
wzrokowym
Empatia
Integracja
Brak integracji: chaos lub sztywność
Psychowzroczność wzmacnia umysł, mozg i nasze relacje
CZĘŚĆ II. MOZG
Dopamina, nagrody i podejmowanie decyzji
Ryzykowne zachowania w grupie rówieśniczej
Cel dorastania
Podejmowanie decyzji
Zakazy nie działają – moc pozytywnych komunikatów
Integracja mózgu
Podręczny model mózgu
Dorastanie jako okres twórczej eksploracji
Współpraca pomiędzy pokoleniami
Dorastanie − wiek ryzyka i nowych możliwości
Przebudowa mózgu i utrata kontroli nad sobą
Integracja mózgu w okresie dorastania
Mozg emocjonalny
Stworzeni do przygody i bliskości
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. REFLEKSJA
Psychowzroczność i uważność
Przygotowania
Bycie obecnym tu i dzisiaj
Psychowzroczność jako obiektyw
Integracja świadomości przy pomocy „Koła świadomości’’
Refleksje na temat,,Koła świadomości’’
CZĘŚĆ III. BLISKIE RELACJE
Bezpieczna przystań i konkretne stanowisko startowe
Modele przywiązania
Bezpieczny model przywiązania
Unikający model przywiązania
Ambiwalentny model przywiązania
Zdezorganizowany model przywiązania
Przywiązanie reaktywne
Wypracowanie bezpiecznego przywiązania
Refleksja nad modelami przywiązania
Pytania do autorefleksji nad przywiązaniem
Wzorce narracyjne a półkule mózgowe
Unikanie i dystans emocjonalny – dominacja lewopółkulowa
Ambiwalencja i chaos emocjonalny – dominacja prawopółkulowa
Zdezorganizowany model przywiązania – mozg zdysocjowany
Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. WSPOLNA REFLEKSJA
I BUDOWANIE WIĘZI
Wpływ modeli mentalnych na wzorce komunikacji
Refleksja, integracja i empatia
Twoja rola w budowaniu więzi
CZĘŚĆ IV. ZMIANY I WYZWANIA OKRESU DORASTANIA
Szacunek dla rozwijającej się osobowości
Opuszczenie domu rodzinnego
Dojrzewanie płciowe, seksualność i tożsamość
Przygodne kontakty seksualne
Uczucia romantyczne i pierwsza miłość
Najważniejsze to być obecnym
Wyzwania związane z integracją
Orientacja seksualna – wymagania i akceptacja
Substancje psychoaktywne i uzależnienia
Powrót do domu rodzinnego
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. PROSTA SIODEMKA
PSYCHOWZORCZNOŚCI
Kontakt z samym sobą
Sen
Koncentracja
Odpoczynek
Zabawa
Aktywność fizyczna
Kontakt z ludźmi i naturą
ZAKOŃCZENIE. TOŻSAMOŚĆ ZINTEGROWANA
Podziękowania
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Burza w mózgu nastolatka. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.