Tytuł Rażące naruszenie prawa jako przesłanka odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego Autor Andrzej Matan Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-7818-5 kolekcja Monografie Rok wydania 2014 liczba stron 512 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów | str. 15
Zagadnienia wprowadzające | str. 21
Rozdział 1
Zasady odpowiedzialności za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej | str. 27
1. Uwagi wstępne | str. 27
2. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone niezgodnym z prawem działaniem lub zaniechaniem przy realizowaniu władzy publicznej (art. 417 k.c.) | str. 29
2.1. Szkoda | str. 29
2.2. Realizowanie władzy publicznej | str. 33
2.3. Niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy realizowaniu władzy publicznej | str. 40
2.4. Podmioty odpowiedzialne za szkodę | str. 45
3. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną niezgodną z prawem ostateczną decyzją lub postanowieniem (art. 4171 2 k.c.) | str. 51
3.1. Ogólne zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną niezgodną z prawem ostateczną decyzją (postanowieniem) | str. 51
3.2. Wydanie decyzji ostatecznej niezgodnej z prawem | str. 52
3.3. Stwierdzenie niezgodności z prawem ostatecznej decyzji (postanowienia) we właściwym progresywnaniu administracyjnym | str. 56
3.4. Stwierdzenie niezgodności z prawem ostatecznej decyzji (postanowienia) we właściwym postępowaniu sądowym | str. 59
3.5. Wydanie ostatecznej decyzji (postanowienia) na podstawie aktu normatywnego niezgodnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą - problem prejudykatu | str. 63
3.6. Wyłączenie obowiązku uzyskania prejudykatu stwierdzającego niezgodność z prawem decyzji (postanowienia) | str. 66
4. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną niewydaniem orzeczenia albo decyzji (art. 4171 § 3 k.c.) | str. 67
4.1. Ogólne zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną niewydaniem decyzji (postanowienia) | str. 67
4.2. Obowiązek wydania decyzji (postanowienia) | str. 67
4.3. Niewydanie decyzji (postanowienia) | str. 69
4.4. Stwierdzenie niewydania decyzji (postanowienia) we właściwym postępowaniu | str. 70
5. Wnioski | str. 75
Rozdział 2
Zasady odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego za realizowanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str. 79
1. Zakres podmiotowy odpowiedzialności | str. 79
1.1. Pojęcie funkcjonariusza publicznego w prawie polskim | str. 79
1.2. Osoba działająca w charakterze organu administracji publicznej (członka kolegialnego organu administracji publicznej) | str. 83
1.3. Osoba działająca z upoważnienia organu administracji publicznej | str. 93
1.4. Osoba wykonująca w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego albo umowy cywilnoprawnej | str. 101
1.4.1. Urząd organu administracji publicznej | str. 101
1.4.2. Osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy | str. 102
1.4.3. Osoba wykonująca pracę w ramach stosunku służbowego | str. 106
1.4.4. Osoba wykonująca pracę w ramach umowy cywilnoprawnej | str. 110
1.5. Osoba "biorąca udział w prowadzeniu sprawy" rozstrzyganej w drodze decyzji albo postanowienia poprzez organ administracji publicznej | str. 112
2. Przesłanki odpowiedzialności | str. 113
2.1. Zakreślenie przedmiotu rozważań | str. 113
2.2. Wypłata odszkodowania na mocy prawomocnego orzeczenia sądu albo na mocy ugody przez podmiot odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przy realizowaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str. 114
2.2.1. Realizowanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str. 114
2.2.2. Prawomocne orzeczenie sądu | str. 115
2.2.3. Ugoda | str. 118
2.2.4. Wypłata odszkodowania | str. 120
2.3. Zawinione działanie albo zaniechanie funkcjonariusza publicznego prowadzące do rażącego naruszenia prawa | str. 124
2.3.1. Wina | str. 124
2.3.2. Wina umyślna | str. 125
2.3.3. Wina nieumyślna | str. 125
2.3.4. Przypisanie winy funkcjonariuszowi | str. 127
3. Wnioski | str. 128
Rozdział 3
wykonywanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str. 133
1. Uwagi ogólne | str. 133
2. Rażące naruszenie prawa i brak podstawy prawnej jako przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str. 138
3. Rażące naruszenie prawa w doktrynie i orzecznictwie sądowym | str. 144
3.1. Rażące naruszenie prawa w doktrynie | str. 144
3.2. Rażące naruszenie prawa w orzecznictwie sądowym | str. 152
4. Wydanie decyzji bez podstawy prawnej | str. 156
4.1. Brak podstawy prawnej w doktrynie | str. 156
4.2. Brak podstawy prawnej w orzecznictwie sądowym | str. 163
5. Wnioski ogólne | str. 166
5.1. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa działaniami organów administracji | str. 167
5.2. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa dokonane zaniechaniami organów administracji | str. 170
5.3. Stwierdzanie braku podstawy prawnej | str. 172
Rozdział 4
Działania i zaniechania władzy publicznej rażąco naruszające prawo | str. 175
1. Uwagi wstępne | str. 175
2. Decyzje administracyjne | str. 178
2.1. Pojęcie decyzji | str. 178
2.1.1. Decyzja jako akt administracyjny | str. 178
2.1.2. Decyzja w doktrynie oraz w orzecznictwie sądowym | str. 182
2.1.3. Podsumowanie - parametry decyzji | str. 186
2.2. Domniemanie formy decyzji administracyjnej | str. 199
2.3. Akty administracyjne lubiane za decyzje pod wpływem orzecznictwa sądowego | str. 203
2.3.1. Akty administracyjne zakładowe "zewnętrzne" | str. 204
2.3.2. Akty organów korporacji zawodowych podejmowane wobec członków korporacji | str. 208
2.3.3. Akty w sprawach świadczeń z funduszy unijnych | str. 209
2.3.4. Akty nadzoru w sferze materialnego prawa administracyjnego | str. 210
3. Postanowienia | str. 213
3.1. Pojęcie postanowienia | str. 213
3.2. Właściwości postanowień | str. 218
3.3. Typy postanowień | str. 221
4. Zaniechania władzy publicznej | str. 225
4.1. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki | str. 225
4.1.1. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki w prawie unijnym | str. 226
4.1.2. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki w prawie konstytucyjnym | str. 237
4.2. Bezczynność | str. 239
4.2.1. Ustalenia ogólne | str. 239
4.2.2. Bezczynność organu administracji publicznej stanowiąca źródło odpowiedzialności posiadajątkowej funkcjonariusza publicznego | str. 243
4.3. Przewlekłość postępowania | str. 248
4.3.1. Ustalenia ogólne | str. 248
4.3.2. Przewlekłość postępowania administracyjnego stanowiąca źródło odpowiedzialności posiadajątkowej funkcjonariusza publicznego | str. 251
5. Wnioski | str. 255
5.1. Działania władzy publicznej podlegające stwierdzeniu rażącego naruszenia prawa | str. 255
5.2. Zaniechania władzy publicznej podlegające stwierdzeniu rażącego naruszenia prawa | str. 259
Rozdział 5
Tryby stwierdzania rażącego naruszenia prawa | str. 265
1. Uwagi wstępne | str. 265
2. Administracyjne tryby uzyskiwania prejudykatu | str. 266
2.1. Tryby ogólnoadministracyjne | str. 267
2.1.1. Tryb "nieważnościowy" | str. 267
2.1.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa w trybie zażaleniowym (art. 37 k.p.a.) | str. 303
2.2. Tryby progresywnania podatkowego | str. 327
2.2.1. Tryb nieważnościowy | str. 328
2.2.2. Tryb "ponagleniowy" | str. 335
2.3. Tryb autokontroli | str. 344
2.3.1. Zakres przedmiotowy autokontroli | str. 344
2.3.2. Rozstrzygnięcia podejmowane w wyniku autokontroli, mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 3 u.o.m.f.p. | str. 347
2.4. Tryb autokontroli w ramach progresywnania szczególnego (autokontrola Prezesa UOKiK) | str. 354
2.4.1. Ogólna charakterystyka nowoczesnania autokontrolnego z art. 81 ust. 3 u.o.k.k. | str. 354
2.4.2. Zakres decyzji i postanowień podlegających uchyleniu (zmianie) w progresywnaniu autokontrolnym | str. 356
2.4.3. Autokontrola dokonywana poprzez inne (niż Prezes UOKiK) organy regulacyjne | str. 360
2.4.4. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa poprzez Prezesa UOKiK w trybie art. 37 k.p.a. | str. 363
3. Tryby sądowoadministracyjne | str. 364
3.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 145 § 1 pkt 2 p.p.s.a. W zw. Z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. | str. 364
3.1.1. Sądowe stwierdzenie nieważności decyzji | str. 364
3.1.2. Sądowe stwierdzenie nieważności postanowień | str. 368
3.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 149 p.p.s.a. | str. 371
3.2.1. Uwagi wstępne | str. 371
3.2.2. Przedmiotowy zakres art. 149 p.p.s.a. | str. 372
3.2.3. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 149 p.p.s.a., posiadające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 8 u.o.m.f.p. | str. 376
3.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 154 § 2 p.p.s.a. | str. 382
3.3.1. Uwagi wstępne | str. 382
3.3.2. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 154 § 2 p.p.s.a., posiadające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 8 u.o.m.f.p. | str. 384
4. Tryby sądowe | str. 388
4.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47714 § 3 k.p.c. | str. 388
4.1.1. Przedmiotowy zakres wykorzystywania art. 47714 § 3 k.p.c. | str. 388
4.1.2. Specyfika nowoczesnań w sprawach ubezpieczeniowych | str. 390
4.1.3. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 47714 § 3 k.p.c., mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 9 u.o.m.f.p. | str. 396
4.2. Stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47931a § 3 k.p.c. | str. 397
4.2.1. Użytkowanie art. 47931a § 3 k.p.c. W sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów | str. 397
4.2.2. Wykorzystywanie art. 47931a § 3 k.p.c. W sprawach z zakresu regulacji energetyki, regulacji telekomunikacji i poczty oraz regulacji transportu kolejowego | str. 399
5. Wnioski ogólne | str. 402
5.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa działaniami podejmowanymi poprzez organy administracji publicznej | str. 403
5.1.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa w stosunku do decyzji i postanowień | str. 403
5.1.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa innymi działaniami administracji publicznej | str. 409
5.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa zaniechaniem organu | str. 410
5.2.1. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa bezczynnością lub przewlekłością nowoczesnania w sprawie załatwianej w formie decyzji lub postanowienia | str. 410
5.2.2. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa bezczynnością lub przewlekłością nowoczesnania w sprawach załatwianych w innych formach aniżeli decyzja albo postanowienie | str. 413
Rozdział 6
Formy stwierdzania rażącego naruszenia prawa | str. 416
1. Uwagi wstępne | str. 416
2. Ostateczne decyzje administracyjne | str. 418
2.1. Decyzje stwierdzające rażące naruszenie prawa | str. 418
2.2. Problem ostateczności decyzji administracyjnej | str. 418
2.3. Decyzje ostateczne | str. 422
2.3.1. Decyzje organu odwoławczego ("quasi-odwoławczego") | str. 422
2.3.2. Ostateczne decyzje pierwszoinstancyjne | str. 423
2.3.3. Decyzje wydane w ramach autokontroli na podstawie art. 54 § 3 p.p.s.a. | str. 432
2.3.4. Prawomocność decyzji | str. 434
2.4. Związanie decyzją ostateczną | str. 442
2.5. Utrata przymiotu "ostateczności" przysługującej decyzji | str. 446
2.5.1. Kodeksowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str. 447
2.5.2. Pozakodeksowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str. 448
2.5.3. Sądowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str. 450
3. Postanowienia | str. 451
3.1. Postanowienia stwierdzające rażące naruszenie prawa | str. 451
3.2. "Ostateczność" postanowień | str. 453
3.3. Utrata przymiotu "ostateczności" przysługującej postanowieniom | str. 458
4. Prawomocne wyroki sądu administracyjnego | str. 460
5. Prawomocne wyroki sądu powszechnego | str. 463
6. Wnioski | str. 468
Wnioski końcowe | str. 471
Wykaz literatury | str. 477
Wykaz orzeczeń | str. 497
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rażące naruszenie prawa jako przesłanka odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.