Tytuł Potencjał nowoczesny firm z sektora niepokaźnych i przeciętnych przedsiębiorstw Podtytuł Przykład województwa łódzkiego Autor Marika Świeszczak Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-7969-996-4 Rok wydania 2016 Wydanie 1 liczba stron 300 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1. Znikome i przeciętne przedsiębiorstwa w Polsce 17
1.1. Definicja i klasyfikacja podmiotów należących do sektora MSP 17
1.1.1. Kryterium ilościowe klasyfikacji niewiele znaczących i przeciętnych przedsiębiorstw 18
1.1.2. Kryterium jakościowe klasyfikacji znikomych i średnich przedsiębiorstw 22
1.1.3. Kryterium ilościowo-jakościowe klasyfikacji niedużych i przeciętnych przedsiębiorstw 23
1.2. Specyfika przedsiębiorstw należących do sektora MSP 23
1.3. Rozwój sektora MSP w Polsce 28
1.3.1. Przedtransformacyjna (wstępna) faza rozwoju MSP 28
1.3.2. Faza eksplozji przedsiębiorczości (1990−1993) 30
1.3.3. Faza stabilizacji ilościowej i wzrostu znaczenia sektora MSP w gospodarce (1994−1997) 31
1.3.4. Faza spowolnionego wzrostu i przygotowań do integracji z Unią Europejską (1998−2002) 33
1.3.5. Faza rozkwitu sektora MSP w następstwie pomocy z Unii Europejskiej
(od 2003 r.) 34
1.4. Rola małych i przeciętnych przedsiębiorstw w polskiej gospodarce 36
1.5. Cykl życia podmiotów z sektora MSP 42
1.5.1. Proces życia przedsiębiorstw 42
1.5.2. Proces życia niewielkich przedsiębiorstw 46
1.5.3. Droga rozwoju przedsiębiorstw 52
1.5.4. Momenty krytyczne w rozwoju przedsiębiorstw 56
1.6. Bariery rozwoju podmiotów nieznacznej i średniej skali działania 59
Rozdział 2. Innowacje w sektorze MSP 65
2.1. Innowacje w przedsiębiorstwach 65
2.1.1. Definicje innowacji 66
2.1.2. Klasyfikacja innowacji 73
2.1.3. Źródła innowacji 78
2.2. Działalność nowoczesna podmiotów z sektora MSP 83
2.2.1. Istota i modele działalności nowoczesnej 84
2.2.2. Bariery działalności innowacyjnej podmiotów z sektora MSP 89
2.3. Polityka wspierania działalności progresywnej drobnych i średnich przedsiębiorstw 92
2.3.1. Pojęcia, cele i typy polityki postępowej 92
2.3.2. Instrumenty polityki postępowej 98
2.3.3. Polityka progresywna w Polsce – ewolucja, organizacja, instrumenty 100
Rozdział 3. Potencjał innowacyjny podmiotów z sektora MSP 107
3.1. Uwarunkowania działalności progresywnej 107
3.1.1. Pojęcie potencjału nowoczesnego 108
3.1.2. Znaczenie potencjału postępowego dla rozwoju przedsiębiorstw 115
3.2. Zewnętrzny potencjał progresywny 117
3.2.1. Otoczenie dalsze przedsiębiorstwa 119
3.2.2. Otoczenie bliższe przedsiębiorstwa 125
3.3. Wewnętrzny potencjał innowacyjny 132
3.3.1. Potencjał finansowy 135
3.3.2. Potencjał ludzki 143
3.3.3. Potencjał rzeczowy 148
3.3.4. Wiedza 150
Rozdział 4. Analiza uwarunkowań potencjału progresywnego niepokaźnych i średnich przedsiębiorstw w województwie łódzkim 157
4.1. Organizacja i metodologia badania 157
4.1.1. Badanie kwestionariuszowe CAWI 158
4.1.2. Jednostkowe wywiady pogłębione 160
4.1.3. Wskaźnik potencjału progresywnego regionu łódzkiego 160
4.1.4. Charakterystyka badanej populacji 161
4.1.5. Charakterystyka próby badawczej 163
4.2. Analiza zewnętrznych uwarunkowań tworzenia potencjału nowoczesnego w śladowych i średnich przedsiębiorstwach w województwie łódzkim 167
4.2.1. Otoczenie dalsze 167
4.2.2. Otoczenie bliższe 174
4.3. Analiza wewnętrznych uwarunkowań tworzenia potencjału innowacyjnego w śladowych i średnich przedsiębiorstwach w województwie łódzkim 187
4.3.1. Zasoby finansowe 187
4.3.2. Zasoby ludzkie 192
4.3.3. Zasoby rzeczowe 197
4.3.4. Wiedza 202
4.4. Analiza uwarunkowań potencjału nowoczesnego − podsumowanie 209
Rozdział 5. Ocena potencjału postępowego śladowych i przeciętnych przedsiębiorstw w województwie łódzkim 211
5.1. Analiza potencjału progresywnego podmiotów z sektora MSP w województwie łódzkim 211
5.1.1. Analiza wykorzystania potencjału innowacyjnego drobnych i przeciętnych przedsiębiorstw w województwie łódzkim 211
5.1.1.1. Analiza wykorzystania zasobów finansowych 212
5.1.1.2. Analiza zastosowania zasobów ludzkich 216
5.1.1.3. Analiza użycia zasobów rzeczowych 226
5.1.1.4. Analiza użycia wiedzy 229
5.1.2. Analiza skłonności podmiotów z sektora MSP w województwie łódzkim do podejmowania działalności progresywnej 239
5.1.3. Analiza barier działalności progresywnej minimalnych i średnich przedsiębiorstw 246
5.2. Analiza potencjału postępowego podmiotów z sektora MSP w województwie łódzkim na tle Polski 248
5.2.1. Wskaźnik zdolności progresywnej regionu 249
5.2.2. Analiza porównawcza potencjału postępowego w województwie łódzkim na tle Polski 252
5.3. Wnioski 256
5.4. Rekomendacje odnośnie do rozszerzenia potencjału postępowego podmiotów z sektora MSP w województwie łódzkim 260
5.4.1. Rekomendacje dla podmiotów z sektora MSP w województwie łódzkim 260
5.4.2. Rekomendacje dla instytucji otoczenia biznesu 261
5.4.3. Rekomendacje dla instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie polityki postępowej na szczeblu województwa łódzkiego 262
Zakończenie 265
Bibliografia 269
Spis rysunków 295
Spis tabel 299
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Potencjał innowacyjny firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, AZ#482119F1EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.