Koncepcja edukacji różnojęzycznej jest stosunkowo nowa w polskiej pedagogice. Dlatego temat książki może wywołać zdziwienie - ze względu na niejasność pojęciową i wprowadzanie nowego terminu obok nazw już istniejących, takich jak wielojęzyczność czy dwujęzyczność. Trudność definicyjna nie jest jednak równoznaczna z niemożliwością podejmowania tematu różnojęzyczności, która - co należy wyróżnić - nie jest pojęciem tożsamym z wielojęzycznością ani z dwujęzycznością. Jednak definicja negatywna - stwierdzenie, czym różnojęzyczność nie jest - to za niewiele. Publikacja ta może być pomocna tym wszystkim, którzy interesują się zagadnieniami szeroko pojmowanej edukacyjnej polityki językowej. Adresowana jest do pedagogów, teoretyków edukacji i do osób, które zajmują się planowaniem kształcenia językowego - zarówno na poziomie krajowym, regionalnym, jak i lokalnym - w zakresie polityki językowej szkoły. Celem opracowania są jeszcze poszukiwania inspiracji filozoficznych, które - w odczuciu Autorki - mogą konstytuować dyskurs na temat różnojęzyczności. Współcześnie w rozważaniach na temat kształcenia językowego wprowadza się nowe paradygmaty, intensyfikuje się badania nad społeczeństwem, komunikacją, wielojęzycznością, dwujęzycznością, edukacją zorientowaną na języki - lecz te odkrycia i nowe podejścia funkcjonują w pewnej historycznej ciągłości. Termin "różnojęzyczność", chociaż nowy, wyrasta z idei, które można poddać analizie - tak żeby określić paralelizm, na przykład pomiędzy teorią aktów mowy Johna L. Austina czy modelem rozszerzania świadomości językowej Erica Hawkinsa a edukacją nastawioną na promowanie różnojęzyczności. W ocenie Autorki różnojęzyczność traktować można jako swoiste pogranicze zróżnicowanych dziedzin nauki. Termin ten pozostaje w rozmaitych relacjach do dydaktyki języka ojczystego czy języków obcych, psychologii komunikacji, pedagogiki międzykulturowej, socjolingwistyki i filozofii. Dlatego również w książce usiłuje naszkicować ramę dla dalszego namysłu nad różnojęzycznością, która ułatwiłaby poruszanie się po nowym obszarze, jakim jest edukacja różnojęzyczności.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja otwarta na języki. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.