Tytuł między płótnem a ekranem Podtytuł Inspiracje twórczością Goi w kinie hiszpańskim Autor Joanna Aleksandrowicz Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-508-7 linia Prace Naukowe UŚ; Studia o Kulturze Rok wydania 2012 Katowice Wydanie 1 ilość stron 372 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp / 9 Część pierwsza Goya w kulturze hiszpańskiej R o z d z i a ł I Od sielanki gobelinów do mroku czarnego malarstwa. Wprowadzenie do Goi / 25 Błękity i czernie / 25 Źródła przemian / 31 Niedyskretny urok legendy / 36 Obnażanie mitów / 40 Znaki zapytania / 44 Poza ramami epoki / 48 R o z d z i a ł II Goya w meandrach hiszpańskości. Między tożsamością a stereotypem / 51 Ikony narodowe / 51 Świadectwo wspólnej historii / 55 Goya w refrenach współczesności / 60 Pytania o hiszpańskość / 63 Las Espańas / 66 R o z d z i a ł III Powracając do Goi. Inspiracje, aktualizacje, nawiązania / 71 Malarskie powroty / 71 Twarze mistrza / 80 Pokusa biografii / 84 Literackie obrazy / 86 Na deskach teatru / 88 Goya oczami poetów / 94 Muzyczne impresje / 97 Część druga W kręgu filmowych reminiscencji tematycznych R o z d z i a ł IV Aún aprendo. W labiryntach biografii i legendy / 105 Niemy świadek epoki. El dos de mayo, Pepe-Hillo, Goya que vuelve / 105 Kochanek ze złamanym sercem. Duquesa de Alba y Goya / 107 Przyjaciel majas i toreadorów. La maja del capote, María Antonia La Caramba i La Tirana / 109 Karykaturzysta w obozie wroga. El abanderado / 111 Malarz z apokryfów. Francisco de Goya / 112 Samotny geniusz. Goya, historia de una soledad / 114 Głos z dna obrazu. Goya, Goya. Una vida apasionada, Goya. Perro infinito, Goya, El color de una pasión, El Capricho y la Invención. Goya, La mujer en Goya, Aguafuertes de la guerra, El milagro de los frescos: Goya, Los Caprichos de Goya, San Antonio de la Florida, Pintura espańola, Oración de piedra: la catedral de Toledo, Guerra de la independencia. El dos de mayo, Espańa 1800, Goya, el secreto de la sombra / 118 Niecierpliwy malarz w lustrach historii. Goya o la impaciencia, Paisaje con figuras, Curro Jímenez, Máscara negra / 123 Myśliciel ze zmarszczonym czołem. Los desastres de la guerra / 125 Buntownik nie bez powodu. Goya / 127 Obserwator w oknie powozu. Volavérunt / 128 Młodzieniec w peruce i starzec o dwóch laskach. Goya en Burdeos / 129 Artysta w objęciach nocy. Un perro llamado Dolor / 134 R o z d z i a ł V No se puede mirar. Oblicza wojny i zakręty historii / 137 Od krwi do smugi światła. Los desastres de la guerra, Goya, Vacas, Goya en Burdeos, Tango / 137 Spojrzenie wujka Paco. La hora de los valientes, Las cajas espańolas / 147 Rozstrzelania w błędnym kole zdarzeń. Widmo wolności, Dziewczyna marzeń, Kuzynka Angelica, ¡Ay Carmela!, Un perro llamado Dolor, Goya, historia de una soledad, El dos de mayo, El tres de mayo, Sangre de mayo / 152 Lament dla bandyty i rytuały przemocy / 155 Ideologia na barykadach. Agustina de Aragón / 157 Echa teraźniejszości. Pascual Duarte i Los desastres de la guerra / 160 Saturn w meandrach historii. Anna i wilki, Labirynt Fauna / 162 R o z d z i a ł VI El espejo indiscreto. Konteksty społeczne / 169 Waleczni toreadorzy i spojrzenia znad wachlarza. El Conde de Maravillas, El dos de mayo, Pepe-Hillo i La condesa María / 169 Madryt z palety mistrza. Esencia de verbena, Aquel Madrid de Goya, La Espańa de Goya, Goya. Tiempo y recuerdo de una época / 174 Piknik na brzegu rzeki. Goyescas, La maja del capote, María Antonia La Caramba, La Tirana, Agustina de Aragón, Torero a caballo, Toros tres, Tauromaquia, Corrida goyesca / 177 Gorycz krzywego zwierciadła. Divinas palabras / 191 Demony porywają mamę. Anna i wilki, Mama ma sto lat i Kuzynka Angelica / 195 między turpizmem a rozbrajaniem mitów. Caniche i Jamón, jamón / 197 W sieci dworskich intryg. Volavérunt / 200 Cień miłości, cień śmierci. Goya en Burdeos, Un perro llamado Dolor / 205 Kaprysy nowych czasów. La oficina i Concursante / 211 Dyskurs o sztuce i niepokoju. Castillos del cartón / 213 Elegia, czyli maja raz jeszcze / 214 Część trzecia Obrazy malowane kamerą R o z d z i a ł VII Czas zakrzepły w portretach. O filmowych galeriach postaci / 219 Autoportrety / 219 Umrzeć na zieleń Veronesego. Cayetana / 229 Kobiety w półcieniu. Josefa i Leocadia / 238 Oblicza władzy. Rodzina królewska i Manuel Godoy / 242 lśnienie pereł i biel mankietów. Arystokracja / 246 Odcienie ludowości. Majas i majos, aktorki i toreadorzy / 249 R o z d z i a ł VIII Cisza martwych natur. O scenografii i rekwizytach / 252 Przestrzenie naznaczone czasem / 252 Pocztówki z podróży / 255 między fantazją a rekonstrukcją / 256 Sekrety pracowni / 259 Margines pejzażu / 264 Pustka nieba / 265 Rekwizytorium minionej epoki / 266 Przedmioty w odsłonach znaczeń / 269 R o z d z i a ł IX Paleta odcieni, paleta światła. O odcieniu, światłocieniu i tajnikach kompilacji / 273 Wyniosły bezruch żywych obrazów / 273 Intertekstualne punctum / 278 Quasi-cytaty / 280 Kinomalarstwo / 281 Światło utkane z farb / 285 Problem koloru / 287 Sekrety kompozycji / 292 Ramy kadru, ramy obrazu / 293 Zakończenie / 297 Filmografia / 309 Bibliografia / 321 Chronologiczny indeks przywołanych prac Goi / 339 Resumen / 349 Summary / 351
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uniwersytet śląski Pomiędzy płótnem a ekranem. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.