Dlaczego jeden wierzy, inny zaś wątpi w istnienie Boga, a jeszcze inny jest obojętny wobec kwestii religijnych? Co czyni osobę religijną? Czy jest ona ze swej natury „istotą religijną", czy również staje się nią w procesach rozwoju, wychowania i/lub socjalizacji? Czy mamy do czynienia tylko z jednym źródłem religijności jednostki, czy również możemy mówić o wielopostaciowych korzeniach religii i religijności? Jaka jest rola religii i religijności w psychicznym funkcjonowaniu jednostki? Jak przebiega rozwój religijności jednostki i czym jest on uwarunkowany? Czy człowiek dorosły, tracąc ufne spojrzenie dziecka i bezkompromisową postawę młodzieńca, wraz z dojrzałością zyskuje równowagę i uspokojenie światopoglądowe? A nade wszystko czy ma specyficzną szansę pogłębienia życia religijnego, czy również następuje polaryzacja religijności? Czym współcześnie jest religia oraz jakie jest jej miejsce w świecie sekularyzacji? Dlaczego ludzie wierzą? Jakie motywy skłaniają ich już nie do wiary w ogóle, ale do wiary w Boga? Jak układać się z własnym losem i z jego nieuchronnością, a może ironią, gdy na usta cisną się pytania: Jeżeli Bóg istnieje, to dlaczego pozwala na nasze cierpienie? Dlaczego zabierasz nasze miłości, Boże? Na te i sporo innych, wcale nieprostych pytań próbuję odpowiadać w tym wprowadzeniu do psychologii religii, otwierając przed Czytelnikiem rozległą przestrzeń „pomiędzy wiarą a zwątpieniem", która jest w nas obecna. W tym miejscu nieodparcie nasuwają się słowa poetki Anny Kamieńskiej (1920–1986): „na dnie mojej i twojej wiary leży ciężka łza zwątpienia", zawieszeni jesteśmy zatem między integracją a rozpaczą, między wiarą a zwątpieniem… W istocie niniejsza publikacja stanowi monograficzne ujęcie psychologii religii, ukazujące podstawowe nurty i kierunki, jak dodatkowo osiągnięcia psychologii religii zeszłego stulecia wraz z omówieniem rozwoju religijności człowieka, związku pomiędzy osobowością a religijnością, a także próbą ukazania metodologicznych podejść do tych niezmiernie osobistych i złożonych kwestii. Książkę adresuję do osób równocześnie głęboko wierzących, jak i do wątpiących, obojętnych i niezdecydowanych w kwestiach swego poglądu na świat, a swoją intencję wyrażę słowami znamienitego poety ks. Jana Twardowskiego (1915–2006): „Nie przyszedłem pana nawracać". Dr hab. Adam A. Zych, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
Tytuł między wiarą i zwątpieniem Podtytuł Wprowadzenie do psychologii religii Autor Adam Alfred Zych Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-084-1 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 liczba stron 312 Format pdf Spis treści Słowo od autora
Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii religii
1.1. Miejsce psychologii religii wśród dyscyplin religioznawczych i psychologicznych
1.2. Przedmiot i zadania współczesnej psychologii religii
1.2.1. Religia jako zjawisko społeczne
1.2.2. Struktura religii i wewnętrzna budowa religijności człowieka
1.2.3. Religijność człowieka jako zjawisko psychologiczne
1.2.4. Psychospołeczne źródła religii i religijności człowieka
1.2.5. Główne funkcje psychospołeczne religii i religijności
1.2.6. Najważniejsze zadania współczesnej psychologii religii
1.3. Podstawowe problemy badawcze i główne kategorie pojęciowe psychologii religii
1.4. Wielowarstwowość religii/religijności i doświadczenia religijnego
Rozdział 2. Z dziejów psychologii religii
2.1. Rozwój psychologii religii na świecie
2.2. Rozwój polskiej psychologii religii
2.3. Kierunki współczesnej psychologii religii
2.3.1. Stanowisko naturalistyczne
2.3.1.1. Instynktywizm a religijność człowieka
2.3.1.2. Doświadczenia religijne Williama Jamesa punktem wyjścia psychologii religii
2.3.1.3. Behawiorystyczne ujęcie religijności człowieka
2.3.1.4. Religia i religijność w ujęciu psychoanalizy Zygmunta Freuda
2.3.1.5. Psychologia analityczna Carla Gustava Junga a religia i religijność człowieka
2.3.1.6. Neopsychoanaliza, psychologia humanistyczna i orientacja egzystencjalna a religia i religijność – poglądy Gordona W. Allporta, Ericha Fromma i Viktora E. Frankla
2.3.2. Stanowisko socjologizujące
2.3.2.2. Funkcjonalizm Bronisława K. Malinowskiego
2.3.3. Stanowisko fenomenologiczne
2.3.3.1. Religia i religijność człowieka w ujęciu Mircei Eliadego
Rozdział 3. Religijność człowieka w ujęciu rozwojowym
3.1. Dzieciństwo
3.1.1. Ogólna charakterystyka religijności dziecka
3.1.2. Dziecięce koncepcje Boga
3.1.3. Myślenie magiczne dziecka a jego religijność
3.2. Młodość
3.2.1. Młodzieńczy idealizm i problematyka filozoficzna
3.2.2. Faza kryzysu i przełomu
3.2.3. Czy uspokojenie i stabilizacja?
3.2.4. Destruktywne kulty, fałszywi prorocy
3.3. Wiek dojrzały
3.3.1. Ogólna charakterystyka religijności człowieka dorosłego
3.4. Starość
3.4.1. Wiara u schyłku życia ludzkiego – poglądy Erika H. Eriksona, Jamesa W. Fowlera i Kazimierza Dąbrowskiego
3.4.2. Renesans religijności ludzi w podeszłym wieku czy sztywność osobowości?
3.5. Śmierć w cyklu życiowym człowieka
Rozdział 4. Osobowość a religijność człowieka
4.1. Procesy poznawcze oraz emocje i uczucia
4.2. Emocje i uczucia
4.3. Motywacja, potrzeby psychiczne i postawy
4.4. Mechanizmy obronne
4.5. Religijność zewnętrzna i wewnętrzna
Rozdział 5. Metodologiczne problemy współczesnej psychologii religii
5.1. Obserwacja zachowania
5.2. Rozmowa i wywiad psychologiczny
5.3. Analiza dokumentów
5.4. Skale postaw
5.5. Testy psychologiczne i metody projekcyjne
5.6. Narracyjne i biograficzne podejścia do zjawiska religijności człowieka
5.7. Możliwości wykorzystania eksperymentu w psychologii religii
Zamiast zakończenia
Bibliografia
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pomiędzy wiarą i zwątpieniem. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.