Książka obejmuje 25 lat współpracy Autorów na rzecz dyskursu krytycznego o publicznej misji edukacji, wieńcząc jubileusz 20-lecia Oficyny Wydawniczej „Impuls" Henry A. Giroux: Jestem ogromnie zobowiązany i wdzięczny za to, iż moje prace są czytane w Polsce, i głęboko doceniam – oraz jestem poruszony poprzez – naród polski za jego nieustającą siłę, odwagę i wytrwałość w walce o sprawiedliwość, wolność i godność ludzką.
Jestem zaszczycony faktem tłumaczenia moich prac na język polski i dziękuję mojemu przyjacielowi Lechowi Witkowskiemu za tę możliwość publikacji. Lech Witkowski: Mam głęboką nadzieję, że inicjatywą tej publikacji umożliwię bardziej intensywny kontakt polskich pedagogów z przenikliwością poznawczą, determinacją intelektualną i szlachetną postawą duchową i profesjonalizmem akademickim idealnego uczonego amerykańskiego i humanisty – Henry’ego Armanda Giroux.
Możliwość kontaktu z jego tekstami od lat 80., przez stan wojenny i dalej, a zwłaszcza osobiste poznanie go, dostarczyły mi wielu inspiracji i radości, które niniejsza książka dokumentuje i nią także staram się spłacić przyjacielski dług wdzięczności intelektualnej młodszego kolegi akademickiego, otwierając tę przestrzeń dla kolejnych pokoleń polskich pedagogów.
O zamyśle Książki Pora wreszcie wyjaśnić, że struktura książki została poprzez nas przedyskutowana i uzgodniona jako oczywista. Zwykle uznaliśmy za właściwe zagwarantowanie prawa głosu uwielbianym przez nas świadkom i współuczestnikom naszego działania, co zaowocowało już odnotowanymi przez nas tekstami przedmowy Z.
Kwiecińskiego i posłowia T. Szkudlarka. Posiadają one wartość same w sobie. Tomasz Szkudlarek był także gościem H.A. Giroux na stypendium naukowym w USA i jego występowanie w tomie znamionuje otwarcie kolejnego pokolenia pedagogów w Polsce na radykalne myślenie o edukacji.
Zbigniew Kwieciński pozostaje, z racji jego pozycji akademickiej, najważniejszą postacią dla kształtowania aury wewnętrznej przemiany duchowej środowiska polskiej pedagogiki, opartej na niezależności i promującej krytycyzm myślenia o inspiracji demokratycznej i lewicowej, niemającej nic wspólnego z doktrynerstwem, a także ograniczeniami i ślepotą oficjalnego marksizmu, dominujących w krajach Europy Środkowo - Wschodniej, gdy młodzi polscy intelektualiści zaczęli czytać pisma radykalnych demokratow amerykańskich.
Następnie proponujemy Czytelnikom próbę autorstwa L. Witkowskiego bilansu na nowe otwarcie recepcji amerykańskiej pedagogiki krytycznej w Polsce, gdzie świadectwo osobiste zbiega się z próbą zdystansowanej refl eksji w trosce o rozwoj pedagogiki polskiej.
Z podobnego bilansu autorstwa H.A. Giroux zrezygnowaliśmy wobec faktu, że szereg akcentow o tym charakterze zawiera jeden z ostatnich jego wywiadów, który został tu przedrukowany, m.in. Z taką intencją.
Dla ułatwienia odbiorcy polskiemu, zwłaszcza młodemu i inicjującemu dopiero kontakt (np. W dydaktyce akademickiej) z pedagogiką amerykańską w jej wariancie radykalnie podejmującym kwestie edukacji, proponujemy trzy wywiady H.A.
Giroux, jako przejawy stopniowego wchodzenia w problematykę i dyskurs, typowe dla pedagogiki krytycznej. Publikujemy zatem w kolejnej części książki „Rozmowy: o wyzwaniach, marzeniach i uczelniach", rozpoczynając od rozmowy przeprowadzonej z nim przez L.
Witkowskiego ponad 20 lat temu, a na wspomnianym ostatnim wywiadzie amerykańskiego członka naszego tandemu skończywszy. Kolejną część książki „Od reprodukcji, przez troskę o tożsamość, ideę pogranicza i walkę o media po odzyskiwanie uniwersytetu" stanowi zestaw tłumaczeń fragmentów książkowych oraz artykułów H.A.
Giroux, zawierający spektrum krytycyzmu, jaki legł u podstaw rozwijanych przez niego idei. Troska o kondycję uniwersytetu i o niszczące go mechanizmy uruchamiane w jego otoczeniu społeczno - politycznym i ekonomicznym, a także w ramach jego wewnętrznych rytuałów, rozwiązań i praktyk jest ogniwem wspólnej myśli autorów.
Następnie dla udokumentowania sposobu realnego wykorzystywania dyskursu krytycznego amerykańskiej pedagogiki radykalnej na użytek myślenia w polskiej pedagogice o edukacji w kontekście praktyki społecznej i posłania kulturowego, jakie konsoliduje się z autorytetem edukacji i wiedzy dla demokracji pod hasłem: „O radykalizacji dyskursu: od kolonizacji podmiotu i rytualizacji edukacyjnej po wyzwanie autorytetu", zamieszczamy artykuły L.
Witkowskiego, w tym rozdział wieńczący jego ostatnią książkę, ukoronowaną rekonstrukcją dyskursu radykalnego w zakresie kategorii autorytetu. Teksty przekładów zostały przejrzane i poprawione poprzez L. Witkowskiego pod kątem poprawności tłumaczenia, stąd miejscami odbiegają od pierwszych wersji publikacji, zostały także uzupełnione o uwagi w tekście lub o przypisy, niosące komentarze, uaktualniające konteksty, oznaczone klamrami [...].
Ujednolicono redakcyjnie zasadę wydzielenia w tekście większych cytatów. Niektore teksty zaopatrzono w środtytuły. Podkreślić również chyba warto, że część z tych tekstów, zwłaszcza publikowanych po raz pierwszy w Polsce w okresie 1991–1994 w Nieobecnych dyskursach i w innych miejscach, odegrało już pokaźną rolę w kształceniu polskich pedagogów i było inspiracją prac badawczych i awansowych wielu autorów.
Mamy nadzieję tym zestawem otworzyć nowy etap dyskusji polskich pedagogów z pedagogiką amerykańską, a w szczególności z dokonaniami H.A. Giroux. Sednem edukacji i pedagogiki są zawsze, choćby ukryte w milczących jej rozmiarach i przejawach, spór o przyszłość i walka o tworzenie przestrzeni dla nadziei […] Oddajemy tę książkę niezwykle do dłoni młodych pedagogów w Polsce i wszelkich Czytelników zainteresowanych krytycznym dyskursem wokół edukacji, z nadzieją, że wygeneruje impulsy do zajmowania się samodzielnie już podjętymi poprzez nas kwestiami.
nakłaniamy do sporów i wnikliwości poznawczej w rozwijaniu wątków, które być może będą tu podjęte zbyt marginalnie czy nie dość respektując złożoność materii. Odsyłamy także do naszych innych publikacji.
Kto chciałby nawiązać kontakt z L. Witkowskim może zastosować adresu: lechwit@op.pl. Ostatecznie i tak liczy się samodzielny namysł i konfrontacja z naszymi pracami, do których czytania i użycia nakłaniamy.
Mamy nadzieję, iż poniższy zbiór wypowiedzi zachęci do tego, pogłębiając jakość debaty edukacyjnej i świadomości pedagogicznej. Oczywiście, mamy świadomość, że pojawia się w Polsce niemało nowych publikacji, pasujących z naszymi troskami, a podejmujących nieprzeciętnie w badaniach doniosłe problemy, które poruszają także nieanalizowane tu prace.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja i sfera publiczna. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.