Rozdział pierwszy pełni rolę służebną w stosunku do treści rozprawy i lepsze zrozumienie istoty pojęcia innowacji i nowoczesności i uwarunkowań związanych z ich definiowaniem. Dużo miejsca poświęcono w nim problematyce finansowania innowacji i działalności postępowej, by jak najlepiej na ich tle pokazać specyficzny sposób wspomagania za pomocą pieniędzy publicznych działalności innowacyjnej w zamówieniach publicznych.precyzyjniej wskazać kwestie związków innowacji z popytem i podażą na nie, w plastikowy sposób przedstawiono także wyniki badań własnych uwarunkowań rozwoju innowacyjności gospodarki.
także rozdział drugi ma charakter usługowy. Zawarto w nim charakterystykę zamówień publicznych i przedstawiono ich zastosowanie jako determinanty rozwoju progresywności polskiej gospodarki. Mimo charakteru wprowadzającego jest on potrzebny w konstrukcji całej rozprawy, gdyż zapoznaje Czytelnika z stanowczymi barierami związanymi z rozwojem innowacyjnych zamówień publicznych, dokumentami i strategiami, które je wspierają, a także realnymi do użycia rozwiązaniami w istniejącym stanie prawnym. Pozwala także, na podstawie wyników badań, na skonfrontowanie korzystnych praktyk w wybranych krajach z polityką prowadzoną w tym zakresie w Polsce po stronie popytowej rynku.
Rozdział trzeci pełni w pracy widoczną rolę związaną ze zdefiniowaniem barier, możliwości i szans łączących się z kreowaniem innowacji w zamówieniach publicznych po stronie podażowej rynku. Z punktu widzenia przewag, jakie ma grupa niedużych i średnich przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i ich trudności w dostępie do rynku zamówień publicznych, rozdział ten zezwala na zrozumienie powiązań, jakie zachodzą między podażą a popytem w procesie kreowania innowacji i pozwala zobaczyć konieczność prowadzenia polityki państwa obejmującej ulepszone wykorzystanie istniejącego potencjału po stronie podażowej rynku zamówień publicznych. Służy temu w dodatku przedstawienie instrumentów wspierających udział firm sektora MSP w przetargach publicznych w wybranych krajach.
Rola rozdziału czwartego w konstrukcji pracy jest niepowtarzalna. Poświęcony jest charakterystyce tak zwanych zielonych zamówień publicznych. Jest próbą diagnozy stopnia ich użycia w kreowaniu innowacyjnych zamówień publicznych i wyróznionia barier szerszego ich rozwoju. Jest on także odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez Komisję Europejską, żeby na tle prawidłowych praktyk po stronie popytowej rynku zamówień publicznych, przy poszanowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, generować proekologiczne instrumenty wspierające innowacje.
Rozdział piąty ma charakter operacyjny. Pozwala zrozumieć rolę, jaką pełnią narzędzia elektroniczne w używaniu potencjału stwarzanego przez rynek zamówień publicznych w procesie kreowania innowacji. Przeprowadzone w nim badania zezwalają na ocenę perspektywy ekspansji gospodarczej związanej z ich wykorzystaniem po stronie podażowej oraz szans wynikających z generowania znacznych oszczędności finansowych po stronie popytowej tego rynku. Z punktu widzenia ograniczonych środków przeznaczanych na innowacje rozdział ten jest wyjątkowo wyraźny dla tworzenia możliwości bardziej efektywnego ich użycia.
Jak wspomniano, rozdział szósty pełni w pracy najważniejszą rolę. Jest podsumowaniem wcześniejszych analiz oraz całościową propozycją ich ulepszonego wykorzystania. W stosunku do rozdziałów poprzedzających ma nie tylko walory poznawcze,również aplikacyjne, gdyż na tle wyprodukowanego modelu kierowania progresywnym zamówieniem publicznym pozwala wdrożyć strategię produktywniejszego użycia zasobów występujących na rynku zamówień publicznych w kreowaniu popytu na innowacje. Szczególne znaczenie, z tego punktu widzenia, pełni mapa intensywności. Rozdział szósty – dzięki budowie pierwszego w litera-turze światowej modelu oceny postępowości jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych – wskazuje możliwość ulepszonej i bardziej sprawiedliwej alokacji środków budżetowych do jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych. Ma to szczególne znaczenie w związku z bardziej gospodarnym ich wykorzystaniem.
Książkę kończy zestaw danych wskazujących na pozycję Polski w rankingu postępowości, a także demonstrujących dane związane z publicznym wsparciem finansowym na działalność nowoczesną i dynamikę rozwoju rynku zamówień publicznych. W aneksie zawarto jeszcze całościowe zestawienia tabelkaryczne analizy prowadzonej w rozdziale szóstym.
Ze wstępu
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zamówienia publiczne jako instrument kreowania popytu na innowacje. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.